Obnovený Zeekr 001 s výkonom 580 kW uvedený na trh v Číne za 34 425 eur
Tento elektromobil bude konkurencia len ťažko rozdýchvať! Modernizácia aj bez toho vynikajúco spracovaného auta s veľmi solídnym výkonom dodala obnovenému Zeekru 001 kvality, ktorú akýkoľvek výrobca áut bude mať veľký problém dobehnúť. Zeekr veľmi dobre počúva pripomienky majiteľov týchto vozidiel a zapracoval na odstránení aj tých najmenších nedostatkov z prvej generácie tohto auta. Obnovený Zeekr 001 od Geely Group bol uvedený na trh v Číne s množstvom vylepšení v porovnaní s jeho predchodcom. Má kombinovaný výkon jeho dvoch elektromotorov až 580 kW, dojazd cez 700 km, pokročilý systém autonómneho riadenia, 28 reproduktorov atď. Čo je ale pre spotrebiteľov asi najdôležitejšia informácia, obnovený Zeekr 001 so všetkými vylepšeniami začína na cene od 269 000 juanov ( približne 34 425 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Jeho dodávky začnú 1. marca 2024.
Zeekr je mladá čínska patriaca pod skupinu Geely Group, rovnako ako Volvo, ktoré na východnom Slovensku buduje svoj závod na výrobu elektromobilov. Prvá generácia Zeek 001 bola uvedená na trh v roku 2021 ako prvý model novovytvorenej značky pre elektrické vozidlá strednej triedy. V súčasnosti jej produktový rad tvoria štyri autá: výkonný lifback 001, mestský crossover X, výkonné a luxusné MPV 009, a revolučný sedan 007. Kumulatívny predaj značky Zeekr dosiahol 160 996 kusov. Obnovený Zeekr 001 má ambíciu ešte výraznejšie posilniť pozície značky na trhu.
Obnovený Zeekr 001 vyzerá na prvý pohľad podobne ako jeho predchodca. Dizajn exteriéru bol však vylepšený o niektoré prvky štvormotorového superšportového modelu Zeekr 001 FR, ktorý bol uvedený na trh minulý rok. Má agresívnejšie nárazníky, pribudol senzor LiDAR na streche a nový zadný spojler. Dostal tiež novú farbu karosérie s názvom Olive Green. Zeekr 001 rozmermi mierne narástol a teraz má 4977 mm na dĺžku, 1999 mm na šírku, 1545 mm na výšku s rázvorom 3005 mm.
Zeekr 001 je tiež vybavený elektronicky otváranými dverami a dvojkomorovým vzduchovým odpružením, ktoré zvyšujú komfort jazdy. Má tiež systém nepretržitého riadenia tlmenia CDC, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla. Mimochodom, Zeekr je hrdý na to, že prvý čínsky jazdec F1 Zhou Guanyu pomohol upraviť podvozok auta. Obnovený Zeekr 001 môže byť vybavený elektricky vyklápaným ťažným zariadením, ktoré má ťažnú kapacitu 2 tony.
Vylepšenia obnoveného Zeekru 001 sa dotkli aj elektrického systému, ktorý teraz využíva 800V platformu. Vďaka tejto technológii vozidlo podporuje nabíjanie iného elektromobilu z vlastnej batérie (V2V) so špičkovým výkonom 60 kW. To znamená, že Zeekr 001 dokáže nabíjať ďalšie EV výkonom priemernej jednosmernej nabíjacej stanice! Navyše táto platforma umožnila Zeekru zvýšiť výkon obnoveného modelu.
Obnovený Zeekr 001 dostal dve možnosti batérie: s kapacitou 95 kWh typu LFP zabezpečujúcou dojazd 675 km a 100 kWh, ternárnu batériu typu NMC pre dojazd 705 – 750 km (v závislosti od typu pohonu). Zeekr 001 s LFP batériou sa dokáže nabiť z 10% na 80% za 11,5 minúty, vďaka batériovej technológii 5C. Trojkomponentná batéria typu NMC dokáže to isté za 15 minút vďaka systému 4C. Podľa Zeekru sa batéria vozidla dokáže nabiť na 256 km jazdy za 5 minút nabíjania na výkonnej DC nabíjacej stanici.
Pohon obnoveného Zeekr 001 využíva v základnej výbave elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 310 kW (416 k) na zadnej náprave (RWD), ktorý si požičal zo Zeekru 001 FR. Model s pohonom všetkých kolies (4WD) má na prednej náprave pridaný asynchrónny indukčný motor s výkonom 270 kW (362 k). Výhodou použitia tohto druhu elektromotora na prednej náprave je vysoká energetická účinnosť pri jazde nízkou rýchlosťou v dopravných zápchach. Spoločný výkon oboch elektromotorov umožňuje obnovenému Zeekr 001 zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. Pre porovnanie, elektrický sedan Nio ET7 dosiahne rovnakú rýchlosť za 3,9 sekundy a najrýchlejšia benzínová Škoda Octavia s označením RS 245 produkuje výkon 180 kW (245 k) a zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 6,6 sekundy.
Vo vnútri má obnovený Zeekr 001 viac vylepšení v porovnaní s pôvodným modelom. Ponúka nový prístrojový panel a volant, upravené boli farebné schémy interiéru, zlepšila sa aj kvalita materiálov použitých vo vnútri auta, sedadlám pribudla funkcia masáže, vylepšená 15,6-palcová obrazovka multimediálneho systému sa dá otáčať doľava a doprava pomocou potiahnutia štyroch prstov po obrazovke, vodič dostal nový 35,5-palcový head-up displej s rozšírenou realitou a to všetko pracuje na vysokovýkonnom čipe Snapdragon 8295. Zeekr 001 tiež ponúka pokročilý systém autonómneho riadenia, ktorý bude v druhom štvrťroku tohto roka podporovať pokročilý mestský navigačný systém NZP, parkovací asistent AVP a systém LCC. Je to výsledok spolupráce Zeekru s Mobileye. Tento systém bude k dispozícii bezplatne pre zákazníkov, ktorí si Zeekr 001 zarezervovali do 31. marca.
Obnovený Zeekr 001 má vo vnútri 28 reproduktorov Yamaha s výkonom 3 000 W namiesto iba ôsmich reproduktorov, ktoré mal jeho predchodca. Každá opierka hlavy (okrem prostredného zadného sedadla) má dva integrované reproduktory. Tento akustický systém je navyše štandardom. Ďalšou „vychytávkou“ modelu Zeekr 001 je panoramatická strecha s meniacou sa farbou s desiatimi nezávislými segmentmi.
Obnovený Zeekr 001 je dostupný v štyroch úrovniach výbavy:
- WE RWD 100 kWh – 269 000 juanov (34 425 eur)
- WE 4WD 95 kWh – 269 000 juanov (34 425 eur)
- ME 4WD 100 kWh – 299 000 juanov (38 265 eur)
- YOU 4WD 100 kWh – 329 000 juanov (42 104 eur)
Okrem toho Zeekr ponúka zľavu 10 000 juanov (1 280 eur) zákazníkom, ktorí si kúpia nový model pred 31. marcom. Prvá generácia Zeekr 001 s 86 kWh batériou začínala od 267 000 juanov (34 169 eur), vrátane zliav. Vzhľadom na mnohé vylepšenia tohto modelu sa obnovený Zeekr 001 stal obrovskou hrozbou pre každý ďalší špičkový elektromobil na trhu.
Verme, že sa obnovený Zeekr 001 objaví aj v Európe. Manažérom VW Group a Stellantisu zrejme asi pribudnú nejaké vrásky na čele, ale v konečnom dôsledku vyhrá zákazník.
Zdroj: carnewschina, autožurnál