Parlament EÚ zahlasoval za zvýšenie ciel na elektromobily z Číny

Európska únia sa opäť  vybrala cestou sebapoškodzovania, ba možno až sebazničenia. Predstavitelia členských štátov EÚ väčšinovo zahlasovali za zavedenie doplnkových ciel na elektromobily dovážané z Číny, čím sa vyššie sadzby stali päťročnou politikou EÚ. „Odborníci na všetko“ z radov europoslancov odmietli výstražné vyhlásenia predstaviteľov Volkswagenu, či BMW o nebezpečnosti takéhoto kroku a odhlasovali opatrenia, ktoré v konečnom dôsledku výrazne viac poškodia európskych výrobcov áut, ako tých čínskych.

Členské štáty Európskej únie v piatok 04.10.2024 väčšinovo zahlasovali o zavedení dodatočných ciel na elektrické vozidlá (EV) dovážané z Číny, čím sa vyššie clá stali politikou EÚ na päť rokov. „Dnešný návrh Európskej komisie na uloženie konečných vyrovnávacích ciel na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny získal potrebnú podporu od členských štátov EÚ na prijatie ciel,“ uvádza sa vo vyhlásení Európskej komisie.

Takto sa raduje mládež južnej Ázie – rozhodnutie európskeho parlamentu  výrazne posilní zastúpenie čínskych áut v Ázii, Afrike a Južnej Amerike

Ide o ďalší krok k uzavretiu antisubvenčného vyšetrovania Európskej komisie, uvádza sa vo vyhlásení. Medzitým EÚ a Čína pokračujú vo svojom úsilí o preskúmanie alternatívneho riešenia, ktoré by podľa vyhlásenia muselo byť plne kompatibilné s WTO, primerané pri riešení poškodzujúceho subvencovania zisteného vyšetrovaním, monitorovateľné a vymáhateľné.

Nové clá budú zavedené do 31. októbra 2024 a sú doplnkovou sadzbou nad súčasným 10-percentným clom. Európska komisia 4. októbra 2023 oficiálne začala antisubvenčné vyšetrovanie dovozu elektrických vozidiel s pôvodom v Číne, pričom tvrdí, že narúšajú európsky trh. Európska komisia 12. júna 2024 vopred zverejnila úroveň dočasných ciel, ktoré sa majú vyberať na BEV dovážané z Číny, pričom výrobcovia BEV spolupracujúci pri vyšetrovaní čelia priemernému clu vo výške 21 percent.

V tom čase boli BYD , Geely a SAIC boli zaťažené doplnkovými colnými sadzbami vo výške 17,4 percenta, 20 percent a 38,1 percenta. Odvtedy boli navrhované tarify niekoľkokrát upravené, pričom tarifné sadzby sa pohybovali od 7,8 percenta pre Teslu až po maximálnu sadzbu 35,3 percenta pre SAIC a ďalšie spoločnosti, o ktorých sa usúdilo, že nespolupracujú pri vyšetrovaní EÚ.  Na elektromobily BYD sa bude vzťahovať dodatočné clo vo výške 17 percent, zatiaľ čo sadzba pre Geely bude 18,8 percenta.

Čína opakovane poprela nespravodlivé dotovanie elektromobilov a pohrozila zavedením ciel na európske mliečne výrobky, brandy a bravčové mäso, ako aj na vozidlá s veľkým výkonom a objemom motora, ktoré tvoria výraznú časť európskeho exportu do Číny.

Porsche môže v Číne čeliť odvetným sankciám

Pri hlasovaní členských krajín EÚ o zavedení nových dodatočných ciel na čínske elektromobily došlo k výraznému názorovému rozdielu. Nás môže tešiť, že slovenskí predstavitelia si zachovali štipku zdravého rozumu a za tento nezmysel nezahlasovali. Ako teda hlasovali predstavitelia členských štátov EÚ:

Proti doplnkovým clám hlasovali: Nemecko, Maďarsko, Malta, Slovensko a Slovinsko.

Za dodatočné clá hlasovali : Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Holandsko a Poľsko, uvádza sa v dnešnej správe agentúry Bloomberg .

Zdržali sa hlasovania: Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Cyprus, Česká republika, Fínsko, Grécko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko, Švédsko.

Ak bolo úmyslom predkladateľov návrhu poskytnúť operatívnu pauzu na zmodernizovanie výroby elektrických áut v EÚ, potom táto pauza sa môže v konečnom dôsledku pretaviť do trvalého zaostávania za svetovou špičkou v oblasti elektromobility. Európski výrobcovia na rozdiel od tých čínskych nedisponujú technológiami plného výrobného cyklu moderných elektromobilov, nedisponujú surovinovou základňou, majú výrazne drahšie vstupy – energie, materiály, komponenty,  mzdy atď. Zrušenie plánovaných výrobných závodov v EÚ na výrobu mikročipov, ktoré bolo avizované len nedávno, stavia európskych výrobcov do absolútnej závislosti v dodávkach kľúčových komponentov moderných elektrických vozidiel od krajín juhovýchodnej Ázie či USA. To už radšej ani nehovorme o katastrofálnom stave technického vzdelávania v EÚ.

Ako nedávno vynikajúco pomenoval vo svojom príhovore 05.10.2024 p. premiér SR, Robert Fico: „…európsky trh si musíme chrániť, ale nie s opatreniami, ktoré môžu mať devastačný vplyv na európsku ekonomiku. Pri elektromobiloch  treba s Čínou súperiť kvalitou európskej produkcie a nie vysokými clami. Čína v kvalite elektromobilov predbehla Európu o celú dekádu. Čína môže reagovať zavedením opatrení, ktoré prakticky zamedzia dovozu áut strednej a luxusnej triedy na obrovský čínsky trh.“ K týmto slovám niet čo dodať!

Žiaľ, po tomto rozhodnutí európskeho parlamentu sa Európa rúti do technologickej ničotnosti. Našťastie,  zostali nám katedrály v Chartres, či Remeši, v európskych koncertných sálach ešte stále znie hudba  Bacha, Beethovena a Mozarta, filozofia  pamätá na  Immanuela Kanta  a výtvarné umenie je hrdé na tvorbu Vincenta van Gogha, fyzika na všetkých školách sveta cituje Isaaca Newtona. Galérie, múzeá a gotické chrámy  nás zachránia!

gotický chrám v Remeši

Zdroj: cnevpost