Podiel elektromobilov na celkovom predaji áut v Číne už presahuje 50 %
V období od 1. do 14. apríla 2024 sa prepísala história keď predaj nových elektrifikovaných vozidiel (NEV – nové energetické vozidlá) prekročil v Číne polovicu všetkých predajov áut. Nové energetické vozidlá je čínsky zastrešujúci pojem, ktorý zahŕňa množstvo typov, ale v skutočnosti znamená prevažne čisto elektrické vozidlá (BEV) a nabíjateľné hybridné vozidlá (PHEV – plug-in hybridné vozidlá).
Čísla z Asociácie cestujúcich ukazujú, že maloobchodné predaje v tomto období klesli na 516 000 vozidiel, čo je o 11 % menej medziročne a o 3 % menej medzimesačne, čo nie sú práve najlepšie čísla. Avšak z celkovo predaných 516 000 vozidiel počas 2 aprílových týždňov bolo až 260 000 s elektrickou pohonnou jednotkou pod kapotou (NEV), čo predstavuje medziročný nárast o 32 % a medzimesačný nárast o 2 %. Podiel NEV na celkovom predaji vozidiel tak predstavuje už 50,39 %.
Predtým Economist Intelligence Unit predpovedala, že NEV nebudú tvoriť viac ako polovicu predajov do roku 2028. Navyše, Čínska federácia osobných automobilov predpovedá na rok 2024 len 40% mieru penetrácie nových elektrifikovaných áut na trhu. Na základe tejto predpovede by sa predaje NEV mohli tento rok pohybovať okolo 12 miliónov.
Je zrejmé, že toto je len výsledok za dva týždne v roku, ale existujú náznaky, že tento výsledok sa predĺži aj na zvyšok roka. Minulý mesiac Wang Chuanfu, generálny riaditeľ spoločnosti BYD, predpovedal, že tento výsledok sa dosiahne v priebehu nasledujúcich troch mesiacov.
Okrem toho veľkoobchodné predaje podporujú tento trend s 50,19 % mierou penetrácie NEV. Počas tohto obdobia bol veľkoobchodný predaj 534 000 áut, čo je medziročný nárast o 13 %, ale medzimesačný pokles o 9 %. Podiel NEV na celkových veľkoobchodných predajoch bol 268 000 elektrifikovaných vozidiel z celkového počtu, čo predstavuje medziročný nárast o 43 % a medzimesačný nárast o 8 %.
V tejto súvislosti zároveň dochádza k poklesu predaja automobilov so spaľovacím motorom, čo pociťujú najmä spoločné podniky v Číne. Minulý rok klesol predaj SAIC GM o 14,5 %, GAC Honda o 13,7 % a SAIC Volkswagen o 8 %. Údaje z marca ukazujú, že autá so spaľovacím motorom, ktoré boli v minulosti šampiónmi v predaji, mali rýchlo klesajúci predaj s výsledkami ako napr. Toyota Camry – pokles o 59,2 % a VW Lavida – pokles o 36,4 %.
Na porovnanie, v Európskej Únii sa v marci 2024 registrácie elektromobilov znížili o 11,3 % na 134 397 kusov, čo je odrazom širšieho poklesu trhu. V dôsledku toho sa ich podiel na trhu zmenšil z 13,9 % v marci 2023 na 13 % v rovnakom mesiaci tohto roka. Spomedzi troch najväčších trhov BEV sa Belgicko (+23,8 %) a Francúzsko (+10,9 %) tešili dvojcifernému nárastu, zatiaľ čo Nemecko čelilo výraznému poklesu o 28,9 %. Prvý štvrťrok 2024 sa skončil s celkovým počtom 332 999 zaregistrovaných nových batériových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 3,8 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom v predchádzajúcom roku (2023).
Zdroj: asia.nikkei, acea.auto, carnewschina