Pre nabíjacie stanice bude v Nemecku povinný platobný terminál
Tak ako pri takmer každej novej technológii, aj pri nabíjaní elektrických áut sa výrobcovia predháňajú so svojimi riešeniami. Týka sa to jednak technických riešení nabíjacích konektorov, ako aj platobnej nadstavby nabíjacej stanice. Ale ako sa to stalo aj pri mobilných telefónoch, tlak nespokojných zákazníkov pôsobí ako najlepší liek na hľadanie dohody medzi výrobcami a unifikácia nabíjacích konektorov je už takmer skutočnosťou. Na rôznorodé „ predplatené klientske karty“ pri platbách za nabíjanie sa zdá tiež už našiel liek. Požiadavky majiteľov elektromobilov sa dostali na tie správne miesta a nemecký spolkový kabinet rozhodol :
Nová vyhláška stanovuje povinnosť vlastníkom dobíjacích staníc pre elektromobily mať nainštalovaný platobný terminál na platobné karty. Nová vyhláška začne platiť v polovici roku 2023 a má ambíciu výrazne zjednodušiť cestovanie elektromobilom po Európe.
Kabinetom schválená vyhláška zavádza jednotný platobný systém pre všetky novo inštalované verejné dobíjacie stanice, ktoré budú uvedené do prevádzky po 1. júli 2023. Podľa nariadenia musia mať všetky nové nabíjacie stanice od tohto dátumu čítačku platobných kariet.
Povolený bude aj jednotný centrálny platobný terminál pre niekoľko dobíjacích stojanov. Vlastníkov súčasných dobíjacích staníc sa toto nariadenie netýka, ale je pravdepodobné, že si platobné terminály zadovážia tiež.
„V budúcnosti bude možné na verejne prístupných nabíjačkách platiť jednoducho a rýchlo kreditnými, alebo debetnými platobnými kartami,“ zhrnul nemecký minister hospodárstva Peter Altmeier. Problém však nastáva v certifikácii a inštalácii samotných čítačiek kariet pre súčasné dobíjacie stanice, nakoľko prevádzkovatelia s touto investíciou nepočítali.
A čo na Slovensku?
Nečinnosť slovenskej vlády ohľadne podpory bez-emisnej dopravy sa negatívne prejavuje aj v počte elektrických áut jazdiacich po našich cestách. V roku 2019 sa ich menej predalo len v Bulharsku, Litve, Lotyšsku a Estónsku. Elektromobily majú na slovenskom trhu podiel len približne 0,4 percenta. Napríklad v Holandsku je to už 15 percent, v Nórsku podiel predaných elektromobilov v septembri 2021 presiahol 77 percent. K polovici roku 2020 bolo na podľa štatistík ministerstva hospodárstva na Slovensku 1582 klasických batériových elektromobilov a 1021 plug-in hybridov. Pre porovnanie, v roku 2015 bolo elektromobilov 224 a hybridov 86. Pritom európsky trh s automobilmi zažil na jeseň tohto roku veľké prekvapenie. Do konca septembra 2021 sa totiž na starom kontinente predalo viac elektrických automobilov ako dieselových. V septembri 2021 sa len v Nórsku predalo takmer 14 tisíc čisto elektrických áut. Tieto predajné čísla sú do značnej miery podmienené aj nabíjacou infraštruktúrou v tej-ktorej krajine.
Na Slovensku je sieť dobíjacích staníc (507 kusov ku koncu 2020) oveľa redšia než v Nemecku a to už nespomíname napríklad Holandsko, ktoré ich malo ku koncu 2020 vyše 37 000. Tvorba nabíjacej siete na Slovensku nie je nijako koordinovaná. Nové miesta vznikajú živelne a nerovnomerne, neexistuje dokonca ani ich kompletná mapa. Jednotliví poskytovatelia sa navyše nevedia dohodnúť na jednotnom účtovaní, takže majitelia elektromobilov musia nosiť so sebou čoraz viac „klientskych kariet“ od rôznych dodávateľov nabíjačiek, aby sa mohli nabíjať z ich staníc. Niektoré automobilky už začali ponúkať zastrešujúce rozhrania, ktoré umožňujú nabíjanie u rôznych značiek a jednotné účtovanie.
Na väčšine nabíjačiek na Slovensku nemožno bez prístupového čipu, či inej technológie jednorazovo nabiť elektromobil. Ak to prevádzkovateľ vôbec ponúka, platí motorista za jednorazové nabíjanie často veľmi drahú tarifu, porovnateľnú s cenou za tankovanie auta benzínom.
Našťastie aj na Slovensku sa našla spoločnosť, ktorá už dnes ponúka nabíjaciu stanicu s platobným terminálom. V tomto riešení sme sa dostali na úroveň popredných svetových výrobcov nabíjacích staníc. Spoločnosť ELMARK PLUS zo Šale ponúka AC aj DC dobíjacie stanice, kde stačí len priložiť platobnú kartu. Veď VISA, či MasterCard, má v peňaženke hádam každý občan, či návštevník Slovenska. Stačí iba pripojiť auto k nabíjačke a priložiť kartu k terminálu nabíjačky. Z karty sa automaticky vinkuluje suma (podľa nastavenia) 5, 10 či 15 Eur. Po skončení nabíjania a odpojení konektora sa vinkulovaná suma automaticky vráti a z účtu majiteľa karty sa odpočíta iba presná suma za nabíjanie. Účtenka za nabíjanie je okamžite prístupná k stiahnutiu na webe prevádzkovateľa (GTIS Charging SK). Jednoduchšie to už nejde!
Alebo, predsa áno? Len na okraj: „Diktátor“ Lukašenko ešte nedávno ponúkal bezplatné nabíjanie elektromobilov v celom Bielorusku.
Nemusíme hneď začať túžiť po diktatúre, ale trochu technickej gramotnosti a zdravého rozumu by sme si aj od našich predstaviteľov na Slovensku zaslúžili.