Rivian R1T – rival pre Tesla Cyber Track

Aké sú dnes možnosti elektrického pohonu vozidiel? Odpoveď  znie: Rivian R1T.

Stačí sa pozrieť na vlastnosti: až 640 km na jedno nabitie, z 0 na 100 km / h za 3 sekundy, dokáže ťahať príves o hmotnosti až 5 ton, 5 (!) kufrov, 4 elektromotory s celkovým výkonom až 750 koní a krútiaci moment až 1120 Nm. Môže prekonať meter hlboký brod, svetlá výška je až 360 mm – auto snov. A cena … ale najskôr.

Rivian R1T

Aké sú najobľúbenejšie autá v USA? Sedany? Crossovery? Veľké SUV? Nie. Pick-upy strednej veľkosti, ako Ford F-150, Chevrolet Silverado a tak ďalej. Takže v nasledujúcich rokoch môžu byť klasické pick-upy s viaclitrovými benzínovými motormi pod kapotou vážne ohrozené. Na trh vstupujú Tesla Cyber ​​Track a Rivian R1T.

O Tesle vie takmer každý, ale jej Cyber ​​Truck v ultra-futuristickom prevedení nie je pre dosť bohatého ( a zväčša aj konzervatívneho) amerického zákazníka „ to pravé orechové“.  A čo sa týka charakteristík a schopností, oveľa viac na neho zapôsobí pick-up Rivian R1T, ktorého tvorcom je absolvent Massachusettského technologického inštitútu RJ Schering [pamätajme na toto meno (pre istotu), čoskoro bude znieť po celom svete, podobne ako meno Elona Muska].

Výkon a dojazd

Na úvod, keďže sa jedná o elektromobil, batérie sú pod podlahou a elektromotory sú vedľa kolies (jeden na koleso), takže automobil nemá stredový tunel. To znamená, že podlaha v kabíne je absolútne rovná, sedenie je pohodlnejšie [môže to ponúknuť tradičný pick-up?].

Rivian túto platformu nazýva „skateboard“ a majú sa na nej dať postaviť aj  iné autá. Predné zavesenie je s dvojitými priečnymi ramenami, zadné – viacprvkové.

Základná verzia so 105 kWh batériou a dojazdom 370 km podľa realistického cyklu EPA disponuje výkonom 300 kW (560 Nm). Stredná verzia so 135 kWh batériou a dojazdom 480 km dosahuje najvyšší výkon, a to 562 kW (1 120 Nm), pričom z 0 na 100 km/h zrýchli za cca 3 sekundy. Najvyššia verzia so 180 kWh batériou a dojazdom 640 km operuje výkonom 522 kW (1 120 Nm). Najvýkonnejšia verzia je teda stredná, ale najdlhší dojazd ponúka trochu slabšia top-veria. 

Batérie, mimochodom, môžu mať rôznu kapacitu. Od 105 do 180 kWh [nabíjanie takýchto batérií z elektrickej zásuvky v domácnosti je utópia, ale prostredníctvom rýchlonabíjacích terminálov s výkonom 160 kilowattov môžete za pol hodiny pripočítať autu dojazd 320 km]. Po prepočte na počet najazdených kilometrov to znamená, že základná verzia má cestovný dojazd 370 km, priemerná – 480 km a vrcholová verzia – 640 km.

Najrýchlejšia verzia auta je tá  s najväčššou batériou – 3 sekundy na sto, stredná verzia akceleruje za 3,2 sekundy a základná verzia – 4,9. Obávam sa, že Ford o ničom takom ani vo sne nesníval. A ešte niečo, Rivian má celkový krútiaci moment 560 Nm pre základnú verziu a 1120 Nm pre maximálnu verziu.

V teréne

Čo je však najpôsobivejšie,  je skutočnosť, že vďaka nezávislým elektromotorom dokáže R1T produkovať taký ťah od nulových otáčok za minútu. Môže rozdeľovať krútiaci moment medzi kolesá nezávisle, akoby mal tri uzávierky diferenciálu. Zároveň v ňom neexistujú ťažké rotujúce kusy železa a tunely pre ne.

Štyri  kolesá sa môžu krútiť rôznymi smermi, v dôsledku čoho sa statný pickup môže otáčať na mieste, ako napríklad tank.

Svetlá výška od 200 do 360 mm. Všetky elektrické komponenty sú tak dobre izolované, že autá môžu prechádzať cez meter hlboký brod. Uhol nájazdu a výjazdu je 34, respektíve  30 stupňov. Uhol prejazdu – 26 °. Môže to urobiť Tesla, alebo Ford? Áno, nikto z konkurentov to nemôže. Poďme ďalej.

Batožinové priestory

Rozmerovo  síce R1T s nie je taký obrovský ako F-150: len 5475 mm dlhý (F-150 – 40 cm dlhší) a dva metre široký (F-150 je rovnaký). Rázvor náprav je 3450 mm (pre F-150 – 3683 mm). Ale! Rivian je napriek svojej menšej veľkosti priestrannejší než Ford-150.

Dvere zadného batožinového priestoru majú pohodlné sklopné stupne nôh. Premyslenosť detailov u Riviana je veľká. Nákladná plošina je 1385 mm široká a 1400 mm dlhá (so sklopenou zadnou stranou – 2100 mm), nosnosť – 800 kg.

Auto má päť batožinových priestorov. Okrem veľkého nákladného priestoru na zadnej korbe, má pod prednou kapotou ešte jeden kufor. Pretože tam nie je žiadny motor, môžete tam vložiť 330 litrov niečoho. Nákladný priestor vzadu môže byť napríklad použitý na znečistený náklad a pod prednou kapotu môžu byť umiestnené čisté tašky.

Kufor pod kapotou, krásny, čistý, a podsvietený

Je to pickup, ale má veľmi potrebné a elegantné osvetlenie. Plus zásuvky. A všetko je pokryté plastom.

Tretí kufor je medzi zadnými sedadlami a podbehmi zadných kolies. V podstate  je to priečny priestor zo strany na stranu auta s výklopnými poklopmi, do ktorých sa ideálne zmestia lyže, snowboardy, vychádzkové palice, zbalený stan, rybársky prút a oveľa viac. Jeho objem je 340 litrov.

A môžete si tam dokúpiť aj vstavanú poľnú kuchyňu. Táto sa po vysunutí zmení na kempingový stolík – lepšie to ani nemohli vymyslieť!

Štvrtý kufor je výklenok pod podlahou nákladnej plošiny. Dokonale sa tam zmestí obrovské rezervné koleso plnej veľkosti a ak bude ono vytiahnuté, zostane priestor na ďalších 200 litrov batožiny.

Piaty kufor je skôr 95-litrová odkladacia truhlica pod zadným sedadlom (je iba v základnej a strednej verzii, v najvyššej verzii  sú tam umiestnené ďalšie batérie). Celkovo takmer 1000 litrov batožinových priestorov. Je to ako kufre troch malých automobilov spolu!

Nákladná plošina sa dá uzavrieť závesom, pričom ale na boku sú špeciálne otvory na inštaláciu priečnych nosníkov. A na tieto priečniky môžete nainštalovať niečo veľké. Napríklad stan na prenocovanie, alebo pár bicyklov. Rovnaký priečny nosník je navyše možné inštalovať do samotnej nákladnej plošiny, aby ste vymedzili priestor. V skutočnosti je to jedno auto na všetky príležitosti. Je to naozaj univerzálny bojovník !

Priečniky, ktoré sú pripevnené k nákladnej plošine sú veľmi funkčné. Môžete na ne dokonca postaviť stan.

Interiér

Vo vnútri auta nie je žiaden plastový, alebo kovový „ pracovný kôň prérie“, ale skutočný luxus s kilogramami prírodného dreva a kožených doplnkov. A všetok tento luxus nie je ako v čínskom aute [len aby sa tam vtesnalo čo najviac], ale veľmi elegantne, vhodne a vkusne rozmiestnený v celom interiéri. Až je ťažko pri tomto aute vysloviť slovo – pick-up!

Luxusný interiér, nielen podľa štandardov pickupu, ale všeobecne. Veľa priestoru, všetko je premyslené.

Fyzické tlačidlá prakticky neexistujú, namiesto prístrojovej dosky je tu 12,3-palcová obrazovka a namiesto multimediálneho systému s množstvom tlačidiel, veľký 15,6-palcový monitor. Zadní pasažieri majú navyše malú 6,8-palcovú obrazovku. A tiež majú absolútne rovnú podlahu.

V kabíne je 8 airbagov a autopilot tretej úrovne, softvér ktorého je možné aktualizovať „vzduchom“.

Interiér auta je sám o sebe krásny. Aj sedadlá. Aj tie zadné.

Cena

A teraz najdôležitejšia vec – koľko stojí všetko toto čaro na kolesách? Napriek tomu, že prvé sériové automobily boli sľúbené do konca tohto roka, nie sú ešte známe ceny za všetky konfigurácie. V základnej výbave však bude stáť 69 000 dolárov (to je cena bez započítania vládnych dotácií na nákup elektromobilu). Nezabudnite však na výbavu, schopnosti a funkčnosť tohto auta. Za rovnaké peniaze sa v USA predáva ani zďaleka nie také “nadupané” BMW X5.

Základný F-150 v USA je samozrejme 3-krát lacnejší – od 28 745 dolárov. Bude to však “ťažný kôň prérie” bez akýchkoľvek luxusných prvkov s čiernymi nárazníkmi a malou kabínou. A ak si vezmete špičkovú verziu, ktorá je podobná výbavou ako Rivian, bude stáť takmer rovnako. Najvyšší stupeň Limited začína na 67 735 dolárov.

Bolo by to krásne – vybrať sa do hôr, posedieť pri ohníku vedľa tohto elektrického pick-upu v elektrizujúcej prítomnosti milej spoločníčky na ceste životom! Ako sa vám tá myšlienka páči? Mne sa páči !

Dúfam, že sa toto auto bude dať kúpiť aj na Slovensku. Nech nie tento rok, ani budúci, ale niekedy!!! Dovtedy možno našetrím. Spoločníčku už mám!

Zdroj:
yandex