Seres SF5 – elektrický “trhač asfaltu” z Číny
SERES je čínsky výrobca elektrických áut o ktorom len málokto u nás počul. Napriek menu, ktoré v našom jazyku neznie práve tým najlepším dojmom, ich autá svojimi výkonmi na ceste asi vyzývajú nie práve najlichotivejšie hodnotenia všetkého toho, čo jazdí okolo nich. Pritom SF 5 EV nie je žiadny koncept, ale sériovo vyrábaný model. SERES, predtým SF Motors, je dcérskou spoločnosťou čínskej spoločnosti Sokon Industry Group. Prvýkrát sa dostala do popredia po minuloročnej akvizícii amerického závodu na montáž automobilov AM General. O niečo neskôr kúpila spoločnosť SF Motors spoločnosť InEVit, ktorú vlastní Martin Iberhard, bývalý spoluzakladateľ spoločnosti Tesla.
Iberhard sa po škandalóznom odchode z Tesly, odkiaľ ho vystrnadil Elon Musk, pustil do vlastného podnikania. InEVit pracoval v rovnakej oblasti – vytváral platformy pre elektrické vozidlá a ich pohonné jednotky. S príchodom Číňanov do podnikania sa začali práce na ich vlastných autách a Iberhard bol menovaný šéfom inovácií a viceprezidentom. Spoločnosť SF Motors, ktorá predviedla svoju vlastnú platformu a dve koncepčné vozidlá, preniesla jeden z týchto konceptov do hromadnej výroby. Začiatkom apríla 2019 začali z montážnej linky závodu Sokon v Chongqingu schádzať výkonné crossovery Seres SF5.
Technické charakteristiky
Rozmery elektromobilu sú podobné ako má etalón tejto triedy Jaguar I-Pace . SERES SF5 na dĺžku meria 4700 mm, na šírku 1930 mm a výšku má 1629 mm. Rázvor náprav má ale o niečo kratší : 2875 mm. Svetlosť podvozku je 181mm.
Model SF5 má dve modifikácie. Prvou modifikáciou je plne elektrická verzia.
Elektromobil Seres SF5 je vybavený 92 kWh batériou, s energetickou hustotou 160Wh/kg, ktorá poskytuje cestovný dojazd cez 500 km. Port nabíjačky je umiestnený v mieste uzáveru bežnej palivovej nádrže. Nabíjať môžete z vysokorýchlostnej nabíjacej stanice, aj z domácej siete.
Batéria poháňa dva elektromotory ( jeden na každej náprave) s celkovým výkonom 513 kW (698 k.) a obrovským krútiacim momentom 1040 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km / h trvá elektromobilu len 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km / h.
Druhou verziou je sériový hybrid EVR , ktorý má pod kapotou benzínové turbo 1,5l. s výkonom 122 k. Tento nie je spojený s kolesami priamo, ale slúži iba ako generátor, ktorý dobíja trakčnú batériu zmenšenej veľkosti. Elektrické motory hybridu sú rovnaké, ale dynamické charakteristiky sú odlišné: zrýchlenie na „stovky“ trvá 4,8 s, maximálna rýchlosť je 230 km / h. Vizuálne sa táto verzia dá odlíšiť pomocou prieduchov vpredu namiesto plného panelu.
Interiér
Čo sa týka dizajnu interiéru, všetko je tu tiež na celkom prijateľnej úrovni. Zuž známych atribútov moderných elektrických vozidiel je tu 17-palcová dotyková obrazovka umiestnená na stredovom tuneli. Na ňom môžete sledovať všetky hlavné parametre automobilu. Môžete si napríklad pozrieť dynamiku, spotrebu energie, alebo prispôsobiť multimediálny systém a ďalšie funkcie interiéru. Palubná doska má displej s priemerom 12,3 palca, ktorý poskytuje základné parametre počas jazdy, ako sú rýchlosť, dojazd, nabitie batérie a ďalšie. „Multimédiá“ majú operačný systém Ali OS 2.0, prístup na internet a hlasové ovládanie.
Medzi ďalšiu výbavu patria full LED svetlomety, sklenená panoramatická strecha, elektricky ovládané sedadlá, virtuálny prístrojový panel, head-up obrazovka a adaptívny tempomat, hrdo pomenovaný ako autopilot druhej úrovne.
Cena
Na čínskom trhu sa predáva toto elektrické žihadlo za cenu 339,000.00 ¥ ( čo v prepočte na nám pochopiteľné peniaze značí 43 185,26 EUR – podľa aktuálneho kurzu NBS).
Záver
Elektromobil Seres SF5 je vzhľadom na jeho jazdné vlastnosti viac ako dobrý. Pre pomer ponúkaného výkonu a ceny, Seres SF5 asi ťažko nájde konkurenta vo svojej kategórii. Nie tak dávno sa za výkonné autá považovalo všetko, čo zrýchlilo na 100km/h pod 10 sekúnd. Tento elektromobil so zrýchlením na “stovku” za 3,5 sekundy robí priamu konkurenciu najvýkonnejším vozidlám od TESLY, ale za zlomok ich ceny. Číňania zásobujú trh elektromobilov čím ďalej tým viac skutočnými technickými a dizajnovými skvostami. Spoločnosti JIN KANG prajeme len veľa šťastia pri vývoji ďalších elektrických áut a nám prajeme kúsok nádeje, že raz uvidíme tieto pekné a výkonné elektrické vozidlá aj na našich cestách. Svojimi parametrami si to určite zaslúžia.
Zdroj:
autoreview