SiEngine StarLight – 7nm čip autonómneho riadenia sa úspešne rozsvietil
Pred niekoľkými rokmi prijala americká administratíva drastické obmedzenia na predaj technológii pre vývoj a výrobu vysoko integrovaných automobilových čipov pre čínske spoločnosti. Zámerom týchto opatrení, bolo zabrzdiť vývoj týchto kritických technológii v Číne a odhadovalo sa, že opatrenia nedovolia čínskym spoločnostiam vyvinúť konkurencieschopné riadiace čipy pre automobilový priemysel skôr, ako koncom tohto desaťročia. Nepodarilo sa!
Spoločnosť SiEngine bola založená spoločnosťami ECARX a Arm China v zóne ekonomického a technologického rozvoja Wuhan v roku 2018 so zameraním na dizajn, vývoj a predaj pokročilých automobilových elektronických čipov. ECARX je poskytovateľ automobilových technológií, ktorý v roku 2017 spoluzaložil Eric Li (Li Shufu), ktorý je tiež zakladateľom a predsedom spoločnosti Geely.
25. októbra 2024 spoločnosť SiEngine oznámila, že jej 7-nanometrový čip (7nm) riadiaci čip pre autonómnu jazdu s názvom StarLight (alebo známy ako Xingchen-1 v čínštine / kódové označenie AD1000) bol úspešne rozsvietený. Čip bude sériovo vyrábaný v roku 2025 a nasadený pre automobilové aplikácie v roku 2026.
Čip sa pri plynulom prechode prúdu čipom „rozsvietil“, čo znamená, že čip je použiteľný a po následnom testovaní a kvalifikácii môže byť sériovo vyrábaný.
SiEngine predstavil čip ako vyhovujúci štandardu AEC-Q100 a má heterogénnu viacjadrovú architektúru. Výpočtový výkon CPU je 250 000 DMIPS a výpočtový výkon NPU je až 512 TOPS. NPU tiež podporuje sieť založenú na transformátore, čo je typ modelu hlbokého učenia používaného pri spracovaní prirodzeného jazyka a iných úlohách strojového učenia. SiEngine tiež tvrdí, že StarLight môže spĺňať technické požiadavky na autonómne riadenie vozidiel úrovne 2 až 4.
V roku 2021 spoločnosť SiEngine uviedla na trh Dragon Eagle-1, prvý čínsky 7-nanometrový čip so systémom na čipe (SoC) pre automobilový priemysel, ktorý má plochu 83 mm², 8,8 miliardy tranzistorov, 87 vrstiev obvodov, 8- jadro CPU, 14-jadrový GPU, programovateľné NPU, ISP, VPU a DSP klastre. Neskôr toho istého roku v decembri SiEngine oznámil, že Dragon Eagle-1 bol nasadený na viac ako 200 000 vozidlách. Okrem toho, od januára do septembra tohto roku bol Dragon Eagle-1 najpredávanejším čipom domáceho výrobcu v Číne, podľa Gaogong Industry Institue. Ltd. (GGII). GGII je konzultačná agentúra, ktorá bola založená v roku 2006 a zameriava sa na rozvíjajúce sa odvetvia, ako sú elektrické vozidlá, batérie, roboty a inteligentné autá.
Okrem čipu autonómneho riadenia StarLight vyvíja SiEngine aj svoju druhú generáciu čipu inteligentného kokpitu vozidiel ako nástupcu Dragon Eagle-1, ktorý sa má spustiť súčasne so StarLight.
Zdroj: carnewschina, medium