Sodíkovo-iónové batérie pre elektromobily pripravuje CATL, BYD a aj iní výrobcovia
Vývoj v oblasti batérii neustále napreduje a viacerí čínski výrobcovia energetických batérií aktívne vyvíjajú sodíkovo-iónové batérie. Sodíkovo-iónové batérie sa pravdepodobne stanú čoraz viac predmetom záujmu v sektore batérií.
Prvý produkt z prvej výrobnej linky sodíkových iónových batérií GWh triedy na svete zišiel z linky vo Fuyang v provincii Anhui 29. novembra 2022, oznámila vo štvrtok štátna energetická spoločnosť China Three Gorges Corporation (CTG). Výrobná linka výrobcu sodíkových iónových batérií Hina Battery je spoločne podporovaná dvoma pridruženými spoločnosťami CTG, ako aj vládou mesta Fuyang. Linka je navrhnutá s plánovanou výrobnou kapacitou 5 GWh a bude postavená v dvoch fázach, pričom prvá fáza, ktorá má kapacitu 1 GWh vyrobených batérii a bola oficiálne ukončená 28. júla.
18. decembra 2021 spoločnosť Hina Battery uzavrela partnerstvo s dvoma dcérskymi spoločnosťami CTG a vládou mesta Fuyang, aby spoločne postavili prvú výrobnú linku na svete pre masovú výrobu sodíkovo-iónových batérii. Hina Battery bola založená v roku 2017 a v tom istom roku vyrobila svoju prvú sodíkovo-iónovú batériu.
Sodíkovo-iónová náplň zaraďuje batérie do druhej generácie, keďže nepoužívajú lítium, ktorého cena za posledné obdobie vzrástla asi o 700 %. Súčasná sodíkovo-iónová batéria Hina Battery má podľa jej webovej stránky hustotu energie 145 Wh/kg a životnosť 4 500 nabíjacích cyklov. Spoločnosť plánuje dosiahnuť ďalšie zvýšenie energetickej hustoty sodíkovo-iónových batérií na úroveň 180 – 200 Wh/kg a zvýšenie životnosti batérii na 8 000 – 10 000 nabíjacích cyklov.
V deň, keď výrobná linka sodíkových iónových batérií GWh triedy spoločnosti Hina Battery spustila svoj produkt z linky, generálny riaditeľ spoločnosti Li Shujun vo svojom prejave na fóre uviedol, že jej výrobná linka vo Fuyang sa má najbližšie rozšíriť na kapacitu 3 až 5 GWh za rok.
Uvedenie produktu na trh znamená schopnosť výrobnej linky vyrábať sodíkovo-iónové batérie triedy GWh, t.j. vo veľkom meradle, čo je míľnik pre priemysel skladovania energie a industrializáciu sodíkových iónových batérií, uviedol CTG.
CATL predstavil svoju prvú generáciu sodíkovo-iónovej batérie 29. júla 2021 s tým, že energetická hustota samotného článku dosiahla 160 Wh/kg, čo je najviac svojho druhu na svete. Hustota energie sodíkovo-iónových batérií novej generácie CATL presiahne 200 Wh/kg, uviedla minulý rok a dodala, že spoločnosť začala s industrializáciou sodíkových iónových batérií a plánuje vytvoriť základný priemyselný reťazec v roku 2023.
Vedúci predstaviteľ CATL uviedol, že sa očakáva, že sodíkovo-iónové batérie sa budú zabudovávať v elektrických vozidlách (EV), pričom sa zdá, že ide o prvú verejnú zmienku o perspektíve použitia novej batérie v osobných automobiloch niekým z gigantov na výrobu energetických článkov.
Pokiaľ ide o aplikácie v osobných automobiloch, sodíkovo-iónové batérie vo všeobecnosti vyhovujú potrebám modelov s dojazdom až 400 kilometrov, povedal Huang Qisen, zástupca vedúceho výskumného centra CATL, na nedávnom fóre o sodíkových iónových batériách.
Prostredníctvom svojej priekopníckej technológie integrácie batériového systému AB dosiahol CATL zmes sodíkových a lítiových iónov, čo im umožňuje vzájomne sa dopĺňať a tak zvýšiť energetickú hustotu batériového systému, povedal Huang.
Tento prístup umožňuje, aby sodíkovo-iónové batérie boli schopné podporovať modely EV s dojazdom až 500 kilometrov, povedal a dodal, že modely s týmto dojazdom predstavujú 65 percent podielu na trhu, čo znamená, že používanie sodíkových iónových batérií je sľubné.
Spoločnosť v tom čase uviedla, že energetická hustota prvej generácie sodíkovo-iónovej batérie bola o niečo nižšia ako hustota súčasnej lítium-železofosfátovej (LFP) batérie. Má však zjavné výhody vo výkone pri nízkych teplotách a rýchlom nabíjaní, najmä v scenároch aplikácií s vysokým výkonom v alpských oblastiach.
22. novembra 2022 miestne médiá LatePost informovali, že BYD plánuje masovo vyrábať sodíkovo-iónové batérie v druhom štvrťroku 2023 a budú sa používať v elektromobiloch Qin EV, Dolphin a novom modeli Seagull, čím sa možno stanú prvou spoločnosťou na svete, ktorá bude používať sodíkovo-iónové batérie v áutách.
Divízia napájacích batérií FinDreams spoločnosti BYD je podľa správy zodpovedná za vývoj a masovú výrobu sodíkovo-iónových batérií, ktoré sú v súčasnosti vo fáze overovania vzoriek.
BYD Qin EV a Dolphin sú čisto elektrické modely s cenou od 100 000 juanov (13 507 eur podľa aktuálneho kurzu NBS) do 150 000 juanov (20 260 eur) a BYD Seagull, ktorý bude uvedený na trh budúci rok, je malý sedan triedy A0 s cenou 80 000 juanov až 100 000 juanov (10 805 až 13 507eur).
23. septembra 2021 výrobca prémiových elektromobilov NIO oficiálne oznámil spustenie 75-kWh hybridnej batérie štandardného radu , čo je zmes bežných ternárnych lítiových batériových článkov a LFP článkov, vďaka čomu je NIO prvým výrobcom elektromobilov, ktorý používa ternárne materiály aj LFP materiály vo svojich batériach.
Na fóre sodíkových iónových batérií Chen Liquan, akademik Čínskej inžinierskej akadémie, povedal, že so zlepšením priemyselného reťazca, technologickou vyspelosťou a efektom rozširovania výroby sa očakáva, že výrobné náklady na sodíkové iónové batérie budú o 20 percent nižšie ako na batérie LFP.
Lítiové batérie sú v súčasnosti najvýkonnejšie batérie, ale kvôli obmedzeným lítiovým zdrojom nedokážu uspokojiť potreby výrobcov elektromobilov a skladovania energie, takže sodíkovo-iónové batérie sa určite stanú ďalšou generáciou batérií pre elektromobily s potrebou nižšieho dojazdu a pre skladovanie energie, povedal Chen.
Zdroj: cnevpost