Sony pracuje na elektrickom sedane VISION-S.
Hlavní výrobcovia smartfónov a inej elektroniky, spoločnosti Sony a Apple, sa vážne pustili do témy elektromobility. Zdalo by sa, prečo by mali? Obe spoločnosti sú vo svojom tradičnom obore celkom sebestačné korporácie. Apple je určite lídrom, ale Sony zďaleka nie je outsider. A napriek tomu sa rozhodli ísť do elektrických vozidiel. Pre americkú spoločnosť je to v zásade úplne pochopiteľná možnosť diverzifikácie a investovania svojich obrovských aktív do rozvíjajúceho sa odvetvia.
Pre Japoncov je to však trochu prekvapujúce. Nuž, možno spoločnosť Sony urobila tento krok, keď videla nerozhodnosť spoločnosti Toyota. Proces sa každopádne začal, keď pred rokom spoločnosť Sony na výstave spotrebnej elektroniky CES, ktorá sa tradične konala začiatkom januára v Las Vegas, predstavila pre svoj profil neobvyklú novinku – koncept elektromobilu VISION-S.
Spoločnosť Sony teraz nielen potvrdzuje pokračovanie prác na svojom elektromobile, ale zároveň tvrdí, že projekt sa dostáva na novú úroveň – začali sa rozsiahle cestné testy modelu VISION-S, čo bolo oznámené 11. januára v roku 2021.
Prečo sa však spoločnosť Sony rozhodla pre vytvorenie VISION-S, zostáva záhadou. Napína japonská spoločnosť iba svoje svaly, aby všetkým ukázala, že môže vstúpiť aj na trh s elektromobilmi, alebo používa auto ako platformu na predvádzanie ďalších technológií? Na tieto otázky zatiaľ neexistuje presná odpoveď.
Technické charakteristiky
Sony VISION-S je elektrický sedan s dĺžkou 4895 mm, šírkou 1900 mm a výškou 1450 mm. Rázvor osí náprav je 3000mm. Auto v váhou 2350kg má pohon obidvoch náprav prostredníctvom 2 elektromotorov o výkone 200 kW (268 koní) každý. Sumárny výkon sústavy je 400 kW umožňuje zrýchlenie z na 100km/h za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Elektrická platforma je odpružená pneumatickým pružením s dvojitými ramenami vpredu aj vzadu, ktoré umožňujú meniť svetlosť podvozku v rozmedzí 120 až 135 mm .
Interiér
Elektromobil je výstavnou skriňou technológii spoločnosti Sony, čo dokazuje aj prítomnosť niekoľkých displejov vkusne zakomponovaných do prístrojovej dosky. Spätné zrkadlá po stranách auta sú nahradené vysoko citlivými kamerami, ktoré v reálnom čase prenášajú obraz na displeje umiestnené v rohoch prístrojovej dosky pod prednými stĺpikmi. Elektrický sedan je vybavený pokročilým autopilotom, ktorý na navigáciu po ceste využíva kamery aj radary. V prototype sa zvýšil počet optických senzorov z 33 na 40 kusov. Podľa vývojárov bude Vision-S „inteligentným“ elektromobilom, ktorý bude schopný interakcie s cestnou infraštruktúrou a inými vozidlami. Dizajn interiéru bude podporovať relaxáciu pasažierov počas jazdy a to aj prostredníctvom rôznych zábavných pomôcok od spoločnosti Sony a systému priestorového zvuku 360 Reality Audio.
Prototyp Vision-S bol postavený na platforme rakúskej spoločnosti Magna Steyr, ktorá plánuje aj montáž elektromobilov Fisker. Na tvorbe automobilu sa okrem nej podieľa aj maďarský vývojár bezpilotných technológií Almotive a také veľké spoločnosti ako Bosch, NVidia, ZF, Blackberry či výrobca pneumatík Continental.
Toto sú všetky informácie, ktoré sú uvedené na stránke. Viac informácií nájdete v čerstvom prezentačnom videu. Najmä Magna Steyr sa naďalej aktívne podieľa na prácach na automobile. Začiatkom minulého roka uzavreli dohodu o partnerstve so spoločnosťou Fisker v rámci programu elektrických SUV pod názvom OCEAN. To znamená, že tu môžete nájsť určitú odpoveď na otázku položenú na vyššie. Je možné, že pre Magnu Steyr je to aj určitá vízia rozvoja do budúcnosti. A táto kanadsko-rakúska spoločnosť zhromažďuje potrebné množstvo modelov, aby mohla spolu s partnermi vstúpiť na trh s elektrickými vozidlami s dobre pripravenými výrobkami.
Sony VISION-S by mohla pokojne konkurovať na trhu s Teslou S, alebo dokonca Porsche Taycan, či Audi e-tron GT. Vzhľadom na meno a povesť tvorcu elektromobilu by si ho mnohí kúpili v dôvere na spoľahlivosť a kvalitu výrobkov Sony. Aké vážne sú zámery spoločnosti Sony uviesť svoj elektromobil do výroby, sa dozvieme v hádam blízkej budúcnosti. Myslím si, že nebudeme musieť dlho čakať, pretože teraz sa všetko v tomto sektore vyvíja neuveriteľnou rýchlosťou. Aliancia takých spoločností ako Magna Steyr a Sony, spolu s Fiskerom, môže pokojne viesť k vzniku ďalšieho silného hráča na trhu s elektrickými vozidlami so všetkými potrebnými kompetenciami a zdrojmi – výrobnou základňou, dizajnom a vývojom, elektronikou a softvérom.
Skočenie do automobilového priemyslu nie je rozhodnutím, ktoré spoločnosť berie na ľahkú váhu, aj keď ide o spoločnosť veľkosti Sony Corporation. Preto si myslím, že prácu na VISION-S treba brať vážne.
Cestné testy modelu Sony VISION-S EV, ktoré sa začali, ukazujú na pokročilú etapu vývoja. Prototyp v súčasnosti prechádza sériou zimných testov v Rakúsku neďaleko Grazu. Je zrejmé, že kríza z minulého roku mohla časť práce pozastaviť, a preto sa skutočné testy začali až rok po oficiálnom predstavení konceptu.
Zdroj: