Stav nabíjacej ifraštruktúry pre EV u nás a vo svete
Mnohí odborníci upozorňujú na priamu závislosť počtu nabíjacích staníc od počtu elektrifikovaných áut. Táto závislosť funguje ako spojené nádoby, keď jedna hodnota vplýva na druhú a opačne. Nedávno zverejnené údaje o rozvoji nabíjacej infraštruktúry v niektorých krajinách, priamo podporujú tento predpoklad.
Čína je krajina s najväčším počtom elektrických vozidiel a preto nie je prekvapujúce, že má aj najvyšší počet nabíjacích staníc na svete. Celkový počet nabíjacích staníc vrátane súkromných prekročil počet 2,2 milióna, pričom počet verejných nabíjačiek presiahol 1 milión.
Podľa čínskej aliancie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá (EVCIPA) (podľa Gasgoo), ku koncu septembra 2021, bolo v užívaní 2,223 milióna individuálnych bodov nabíjania v krajine. To je medziročné zvýšenie o 56,8% oproti roku 2020. Toto celkové číslo pozostáva z viac ako 1 milióna verejne prístupných nabíjacích staníc a ešte vyššieho počtu takmer 1,2 milióna súkromných nabíjacích bodov (väčšinou pre flotily vozidiel). Celkové čísla aj s nárastom ich počtu za prvých deväť mesiacov ( v porovnaní 2020 a 2021) vyzerajú nasledovne:
- verejné nabíjacie stanice : 1.044 milióna (+237 000 nabíjačiek oproti Q1-Q3 2020)
- súkromné nabíjacie stanice : 1.179 milióna (+305 000 nabíjačiek oproti Q1-Q3 2020)
- spolu: 2.223 milióna (+542 000 nabíjačiek oproti Q1-Q3 2020)
Od októbra 2020 do októbra 2021 bolo v Číne inštalovaných 36 500 nových nabíjacích staníc mesačne!
To sú veľké čísla, ale treba mať na pamäti, že za prvých deväť mesiacov 2021 sa predalo približne 2 milióny nabíjateľných áut a tento rok by mal ich celkový predaj presiahnuť 3 milióny kusov!!!
Veľmi zaujímavá situácia sa črtá vo sfére verejných nabíjacích staníc, kde podiel DC ( rýchlych nabíjacích staníc pre nabíjanie jednosmerným prúdom) a AC („pomalých“ nabíjacích staníc pre nabíjanie vozidiel striedavým prúdom) bol nasledovný:
- DC nabíjacie stanice : 428,000 kusov
- AC nabíjacie stanice: 616,000 kusov
Ďalším zaujímavým údajom je počet 69 400 nabíjacích lokalít, čo naznačuje, že v priemere bolo zriadených 32 nabíjačiek na jednu lokalitu (za predpokladu zohľadnenia 2,2 milióna nabíjačiek).
Dominantné postavenie na čínskom trhu má deväť operátorov s najmenej 1 000 nabíjacími lokalitami – vrátane :
- TELD – 16 232 lokalít
- State Grid – 16 036 lokalít
- Star Charge – 8 348 lokalít
Nabíjaciu infraštruktúru významne dopĺňa aj rozvinutá sieť výmenných staníc akumulátorov (vymenia vybitú batériu elektromobilu za plne nabitú za 1 až 2 minúty), počet ktorých bol 890, pričom vedúce postavenie majú :
- NIO – 417výmenných staníc akumulátorov
- Aulton – 366 výmenných staníc akumulátorov
- Hangzhou First Technology – 107 výmenných staníc akumulátorov
Tieto čísla nám dávajú určitý pohľad na situáciu v oblasti nabíjacej infraštruktúry v Číne. Na pozadí týchto údajov je zrejmé nakoľko Európa v tejto oblasti zaostáva.
Analýza európskeho centra pre alternatívne palivá ( European Alternative Fuels Observatory EAFO) poskytuje zaujímavé pohľady na stav rozvoja nabíjacej infraštruktúry v Európe. Štúdia tiež ukazuje, že sme ešte stále veľmi ďaleko od dosiahnutia cieľu európskej zelenej dohody o výstavbe jedného milióna verejných bodov nabíjania do roku 2025.
Údaje, ktoré teraz zverejnila EAFO, zachytávajú stav ku koncu roku 2020 a ukazujú na to, že v Európe je menej ako 287 000 verejných bodov nabíjania. To síce zodpovedá štvornásobnému zvýšeniu v porovnaní s rokom 2015 ( kedy bolo len 67 000 bodov nabíjania), ale na druhej strane tento počet nabíjacích staníc je veľmi nerovnomerne rozmiestnených: v 5 krajinách z 32 štátov Európy sa nachádza 73% všetkých verejných bodov nabíjania. Holandsko vedie túto štatistiku s 66 400 verejnými bodmi nabíjania, za ktorým nasleduje Francúzsko (niečo viac ako 46 000), Nemecko (približne 44 500), Spojené kráľovstvo (približne 33 300) a Nórsko (niečo viac ako 18 500).
Štúdia tiež uvádza počet nabíjačiek EV v jednotlivých krajinách vo vzťahu k ploche krajiny a počtu elektrických vozidiel. V priemere EAFO vypočítala 13 verejných nabíjacích staníc na 100 km² pre celú Európu (t.j. 32 krajín vrátane Veľkej Británie a krajín mimo EU, ako Island, Lichtenštajnsko, Nórsko a Švajčiarsko). Hustota nabíjacích staníc sa veľmi líši v závislosti od krajiny. Nemecko je relatívne blízko k priemeru s 12 nabíjačkami na 100 km². Holandsko má zďaleka najlepšiu hodnotu (160 nabíjačiek na 100 km²), po ktorom nasleduje Liechtenštajnsko a Luxembursko (44 a 41 na 100 km²). Bulharsko, Chorvátsko, Cyprus, Estónsko, Grécko, Lotyšsko, Litva a Slovensko majú menej ako dve nabíjacie stanice na 100 km².
Aj celkový počet elektrických vozidiel v krajine hrá významnú úlohu pri rozvoji infraštruktúry. EAFO uvádza aj štatistiky pre porovnanie počtu elektromobilov s množstvom nabíjačiek: väčšina elektrických vozidiel EV (batériových elektrických vozidiel -BEV a plug-in hybridných elektrických vozidiel -PHEV) na európskych cestách na prelome rokov 2020 a 2021 bola sústredená v Nemecku (takmer 600 000), Nórsku ( viac ako 450 000), Spojenom kráľovstve ( niečo menej ako 450 000), Francúzsku (takmer 410 000) a Holandsku (približne 280 000). Táto pätica štátov predstavuje 70% všetkých elektrických vozidiel v Európe. V jedenástich z 32 krajín – t.j. v jednej tretine skúmaných krajín – bol počet elektrických vozidiel menej ako 5 000 (Lichtenštajnsko, Slovinsko, Bulharsko, Chorvátsko, Cyprus, Estónsko, Grécko, Lotyšsko, Litva, Malta a Slovensko). Zatiaľ čo v 24 z 32 štátov podiel BEV na ceste prevyšuje PHEV, opačný je v niektorých krajinách, ako je Belgicko, Cyprus, Fínsko, Grécko, Island, Luxembursko, Švédsko a Spojené kráľovstvo.
Na záver
Namiesto riešenia akútnych ekonomických problémov Slovenska, medzi ktoré určite patrí aj 13 rokov trvajúca dostavba 3.bloku atómovej elektrárne Mochovce ( čo už bude asi svetový rekord!!!), či urgentného riešenia nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, sa náš najväčší “odborník na všetko” ( aktuálne zaberajúci post ministra hospodárstva) predvádza pri varení halušiek na svetovej výstave EXPO v Dubaji. Nuž, aspoň sa pospolitý ľud má na čom baviť. A svetové veľmoci, ktoré starostlivo sledujú a analyzujú konanie „ vysoko kompetentných“ predstaviteľov niektorých štátikov, sa zhovievavo usmievajú a blahosklonne nám doprajú čím viac takýchto „odborníkov“. Čas plynie…