Stellantis získa 20% podiel v Leapmotore za 1,5 miliardy eur

Koncern Stellantis NV investuje 1,5 miliardy eur do čínskeho výrobcu elektrických vozidiel Leapmotor za 20 % podiel. Stellantis za tento vklad dostane právo vyvážať autá Leapmotor do EÚ a to už v druhej polovici roku 2024. Neskôr bude nasledovať aj americký trh. Vozidlá Leapmotor sa budú vyrábať v závodoch Stellantis po celom svete vrátane USA, uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares.

Stellantis má záujem elektrický sedan Leap C 01 ( Poznámka: krásna šoférka nie je predmetom kontraktu)

Koncern Stellantis je štvrtý najväčší svetový výrobca automobilov a druhý v Európe. Jeho portfólium tvoria ho značky ako Jeep, Citroen, Peugeot, Fiat, Chrysler alebo RAM. Na druhej strane Leapmotor je čínsky startup na výrobu elektrických vozidiel EV, ktorý v Číne predáva 4 plne elektrické modely (sedan C 01, SUV C 11, malé športové kupé S 01 a malý mestský elektromobil T 03) a 2 modely s pohonom typu EREV s motorovým predlžovačom dojazdu ( C 01C 11).

Obe spoločnosti vytvoria spoločný podnik (JV) s názvom Leapmotor International, kde Stellantis ovláda 51 % a Leapmotor 49 %. Spoločný podnik bude mať výhradné práva na export a výrobu automobilov Leapmotor mimo Číny, zatiaľ čo Leapmotor sa bude starať o predaj a výrobu v Číne. Dodávky začnú už v druhej polovici roku 2024.

platforma Leapmotor pre EREV vozidlá, ktorú Stellantis nemá a potrebuje

Mal na mysli júl predchádzajúceho roka, keď sa Stellantis rozhodol stiahnuť značku Jeep z čínskeho trhu, čím zatvoril svoj posledný výrobný závod v krajine. Táto továreň, ktorá fungovala so stratou, bola spoločným podnikom medzi spoločnosťami Fiat Chrysler a GAC. V roku 2021 predala iba 20 000 vozidiel, čo predstavuje len 6 % jej výrobnej kapacity.

Cieľom čínsko-amerického partnerstva je zvýšiť predaj Leapmotor v Číne a využiť globálnu trhovú silu Stellantis na výrazné zrýchlenie predaja automobilov Leapmotor v iných regiónoch, najmä v Európe a USA.

Leap motor vyrába aj “malú elektrickú radosť” S 01

Spoločnosť uviedla, že vozidlá Leapmotor budú v Európe debutovať do dvoch rokov. Vozidlá Leapmotor by sa podľa Tavaresa mohli montovať v zariadeniach Stellantis po celom svete, včítane USA, ak budú zavedené dovozné clá príliš vysoké. 

Leapmotor postavil svoje vozidlá na platforme Leap 3.0 (nazývanej aj Four-Leaf Clover), ktorá podporuje plne elektrické autá (BEV) a EREV. EREV je typ EV, ktorý obsahuje malý spaľovací motor, ktorý nie je spojený s kolesami ako v prípade PHEV, ale funguje iba ako generátor energie pre batériu. Výrobca elektromobilov so sídlom v Hangzhou uvádza na trh svoje elektromobily v oboch verziách – BEV aj EREV. 

Leapmotor predal v septembri v Číne 15 800 vozidiel, čo je o 43 % viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a o 11 % viac ako minulý mesiac.

Na záver

Je veľavravné, že euro-americký koncern s takmer 100 ročnou históriou výroby áut sa musel obrátiť na čínsky start-up, aby získal prístup k vyspelým technológiám pre stavbu moderných elektrických vozidiel. Doba sa mení a budeme si musieť zvyknúť na podobné partnerstvá asi častejšie. Doby európskej technologickej nadvlády sa už skončili.

Leapmotor C11 EREV s kombinovaným dojazdom 1200 km snáď bude raz aj pod Tatrami

Zdroj: carnewschina