Technológia hybridného pohonu DM 5. generácie od BYD umožní dojazd 2000km
Pre milovníkov extrémne dlhých jázd bez odpočinku, ktorých je na Slovensku a v Čechách podľa mnohých krčmových a internetových diskusii extrémne veľa, pripravila čínska spoločnosť BYD nový modelový rad vozidiel s hybridným pohonom, ktoré uspokoja aj tých najhúževnatejších hltačov kilometrov. Odo dnes už nebude najmenší problém vykonať na jedno natankovanie nádrže a nabitie batérie auta obľúbenú trasu mnohých kritikov plne elektrických vozidiel, napríklad zo Žiliny na chorvátske pobrežie, tam sa večer okúpať a bez dotankovania sa vrátiť nad ránom späť do Žiliny. S technológiou hybridných motorov od spoločnosti BYD, takúto trasu bez dotankovania dokáže zvládnuť každý priemerný hltač kilometrov z radov internetových komentátorov.
28. mája 2024 v Číne spoločnosť BYD na tlačovej konferencii predstavila svoju piatu generáciu technológie DM a uviedla na trh prvé dve autá, ktoré ju budú používať, Qin L DM-i a Seal 06 DM-i . Kľúčovou informáciou je, že BYD dosiahol s touto technológiou tri svetové prvenstvá: najvyššiu tepelnú účinnosť motora (46,06 %), najnižšiu spotrebu paliva (2,9 l/100 km) a najdlhší komplexný dojazd 2 100 km.
DM znamená Dual Mode a systém pôvodne debutoval v modeli F3DM už v roku 2008. A toto prvé auto je jedným z dôvodov, prečo sa tlačová konferencia pre systém piatej generácie konala v Xiane a nie v domovskom meste BYD, Shenzhene. F3DM bol vyrobený v továrni v meste Xian.
Systém DM piatej generácie od BYD je ďalším vývojovým stupňom technológie DM štvrtej generácie. Jeho základom je 1,5-litrový benzínový motor v spojení s elektromotorom. Spaľovací motor dokáže dodať maximálny výkon 74 kW a krútiaci moment 126 Nm. Vďaka zdokonaleniu technológie má teraz motor tepelnú účinnosť 46,06 %, čo podľa BYD robí tento motor najefektívnejším na svete. Dosiahlo sa to kombináciou technológií, medzi ktoré patrí ultra vysoký kompresný pomer 16:1, vysokotlakový vzduchový sací kanál, inteligentný systém spaľovania benzínu, inteligentný systém EFI, EGR pred odsávaním vzduchu, inteligentné delené chladenie a inteligentný systém variabilného mazania motora.
Systém využíva batérie s kapacitou 10,08 alebo 15,87 kWh, ktoré sú typu Blade od BYD. Elektromotory pohonného systému využíva buď elektromotor EHS120 s maximálnym výkonom 120 kW a krútiacim momentom 210 Nm alebo motor EHS160 s maximálnym výkonom 160 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Súčasťou systému je aj pomocná 12V lítium-železofosfátová batéria, ktorá má rovnakú životnosť ako vozidlo a je bezolovnatá. Elektrický hybridný systém (EHS) sa môže pochváliť účinnosťou až 92 % pri komplexných pracovných podmienkach, čo je nárast o 5 % a hustota výkonu motora narástla o 15,5 % na 75,47 kW/l.
Okrem toho hustota energie batérie plug-in hybridnej verzie vozidla je teraz 115 Wh/kg, čo predstavuje nárast o 15,5 % Rýchlosť vybíjania je teraz 16 °C, čo predstavuje nárast o 33 %, pričom miera spätnej väzby sa zvýšila o 20,3 % na 5 °C. Samozrejmosťou od BYD je vysoký dôraz na bezpečnosť a rovnomernosť teploty batérie.
Z pohľadu nabíjania to znamená, že výkon nabíjania so striedavým prúdom bol teraz vylepšený z 3,3 kW na 6,6 kW, čoho dôsledkom sa doba nabíjania skrátila o 60 %. S jednosmerným DC nabíjaním teraz trvá nabitie batérie z 30 na 80% len 21 minút. Okrem toho, vozidlo umožňuje využívanie spätného toku elektrickej energie, ako napríklad V2L, ktorým vozidlo môže teraz napájať externé elektrické zariadenia s výkonom až 6 kW, namiesto predchádzajúcich 3,3 kW.
Majitelia áut s týmto pohonom si kávovar a gril teraz môžu voziť si sebou !
Zdroj: carnewschina