Toyota bZ3 – elektrický sedan s technológiami od BYD schádza z výrobnej linky
Toyota sa tak dlho držala svojich hybridov, že (nielen) v Číne úplne zmeškala nástup elektrických vozidiel. Horšie je, že väčšina hybridov Toyoty sú HEV vozidlá ( nenabíjateľné hybridné elektrické vozidlá) namiesto PHEV (nabíjateľných hybridných vozidiel). V Číne sa za nové energetické vozidlá (NEV) považujú len elektromobily (BEV), PHEV a FCEV a len NEV mali donedávna nárok na rôzne dotácie a iné výhody.
Aby Toyota rýchlo uviedla niektoré elektrické vozidlá na čínsky trh, nakupuje technológie od iných výrobcov elektrických áut. Začiatkom minulého roka Toyota uviedla na trh model bZ4X, ktorý vyrába spoločnosť GAC-Toyota. Elektrické SUV bZ4X využíva elektromotor poskytnutý spoločnosťou GAC. V prípade modelu bZ3 sa Toyota obrátila na spoločnosť BYD. Presnejšie, do spoločnosti Fudi Industrial, dcérskej spoločnosti BYD, ktorá predáva technológie pre elektrické vozidlá iným výrobcom automobilov.
Elektrický sedan FAW-Toyota bZ3 už schádza z výrobnej linky v Číne. Vyvinuli ho spoločne Toyota a BYD. Toyota začala bZ3 vyvíjať v roku 2020 a po troch rokoch sa konečne dostala do predpredaja za 189 800 – 219 800 juanov ( približne 25 884 až 29 976 eur podľa aktuálneho kurzu NBS). Dodávky sériových vozidiel do dílerských centier začnú čoskoro, už v 1. štvrťroku 2023.
Toyota bZ3 vyzerá dobre, má pekne prepracovanú aerodynamickú karosériu s koeficientom odporu vzduchu iba 0,218 cd. Model bZ3 je založený na modulárnej platforme e-TNGA, ktorej prvými nosičmi boli dvojičky – SUV strednej triedy Toyota bZ4X a Subaru Solterra. Rozmery elektrického sedanu s dĺžkou 4725 mm, šírkou 1835 mm, výškou 1475 mm a rázvorom osí kolies 2880 mm ho radia k stredne veľkým sedanom. Pohotovostná hmotnosť 1835 kg na takto veľké vozidlo je v priemere triedy.
Toyota bZ3 je vozidlo s pohonom zadných kolies. Motor “TZ200-XS002” sa dodáva v dvoch výkonových úrovniach: 135 kW (183 k.) v základnom modeli a 180 kW (244 k.) v modeli vyššej špecifikácie. Synchrónny motor s permanentným magnetom ponúka v oboch výkonových prevedeniach rovnaký maximálny krútiaci moment 303 Nm. Auto dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h a zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Batéria od čínskeho koncernu BYD má kapacitu 49,92 alebo 65,28 kWh, ktoré zabezpečujú autu dojazd 517-616 km podľa metodiky CLTC. Model s výkonom 244 k. jazdí na 18-palcových pneumatikách a model s výkonom 183 k. jazdí na 16-palcových pneumatikách.
Interiér je vybavený systémom Digital Island, ktorý integruje veľký vertikálny stredový displej s konzolou v tvare podnosu. Klimatizáciu, hudbu a otváranie kufra je možné ovládať z obrazovky centrálneho ovládania. Medzi ďalšie funkcie patria rôzne asistenčné funkcie, bezdrôtové nabíjanie a prepojenie so smartfónom.
Toyota bZ3 má podľa automobilky „špeciálne tvarovaný volant“ špeciálne navrhnutý na základe rozsiahleho terénneho výskumu na čínskych cestách s cieľom minimalizovať mŕtve uhly vo výhľade na prístrojový panel.
Toyota bZ3 sa vyrába v spoločnom podniku FAW-Toyota . Používa batérie Blade LFP od BYD, ktoré dodáva Fudi Industrial , 100% dcérska spoločnosť BYD, od ktorej nakupuje aj elektronický riadiaci systém a motory. Predaj áut sa uskutoční prostredníctvom predajcov FAW-Toyota. Ide o významnú spoluprácu medzi najväčším svetovým výrobcom palivových vozidiel a najväčším svetovým výrobcom elektromobilov.
FAW-Toyota New Energy Plant, ktorý sa nachádza severne od čínsko-singapurského ekologického mesta Tianjin, má celkovú plánovanú plochu 1,97 milióna štvorcových metrov. Stavba začala sa v júni 2020 a oficiálne bola uvedená do prevádzky v októbri 2022. Má ročnú kapacitu 200 000 vyrobených áut.
Zdroj: carnewschina