Tri dobré správy o elektrických pickupoch.
V Amerike sa rozbieha boom elektrických vozidiel. Nielenže TESLA ohlasuje takmer každý mesiac nové rekordy predajov a ziskov, ale aj ikonický segment amerického automobilového trhu– pickupy – ohlasuje jednu zaujímavú správu za druhou. V septembri sa uskutočnili tri udalosti naraz, ktorých celková hodnota je taká veľká, že ich bude možno pochopiť až po určitom období. Zároveň sú všetky tri udalosti spojené s výrobou úplne elektrických pickupov v Spojených štátoch.
- správa: Rivian R1T – začala sa sériová výroba
15. septembra sa v továrni v meste Normal štátu Illinois, začala sériová výroba elektrického pickupu Rivian R1T. Výrobca, ktorý ešte nedávno bol nazývaný start-upom, predbehol všetkých jeho významných konkurentov – Ford, General Motors a aj Teslu.
Plne elektrický pickup Rivian R1T – je jedinečné auto: s jednoduchým vzhľadom, ale dokonalou konštrukciou, ako aj s vynikajúcimi vlastnosťami, vrátane dojazdu. Na R1T sa napríklad používa rovnaké riešenie podvozku ako na športových autách McLaren – keď sú jednotlivé tlmiče nárazov spojené do spoločných hydraulických obvodov. Niet sa čomu diviť, veď inžinieri Rivian sú špičkoví odborníci a samotný zakladateľ spoločnosti Robert Scaringe má diplom asi najuznávanejšieho technologického inštitútu v Massachusetts.
Nebolo žiadnym prekvapením, že elektrický pickup Rivian R1T už počas prvých testov dostal vysoké hodnotenia amerických motoristických novinárov. Napríklad Christian Seabaugh z portálu MotorTrend na základe porovnania R1T a Dodge RAM 1500 TRX vo všeobecnosti uviedol, že elektrina je lepšia pre jazdu v teréne, ako benzín.
Neobvyklé nie sú len autá Rivian, ale aj samotná spoločnosť: jej prístupy k marketingu, kupujúcim, ako aj investorom. Klienti a partneri Rivian často charakterizujú všetky uvedené aspekty jednoducho slovom: čestnosť.
Mimochodom, jeden z prvých investorov, ktorí uverili v schopnosti Roberta Scaringea bol práve Ford, ktorý investoval do Rivian 500 miliónov dolárov. Najprv Ford plánoval používať platformu R1 pre svoje budúce elektrické modely, vrátane crossoverov Lincoln, ale neskôr zdá sa, že zmenil názor. Aspoň Mustang Mach-E a F-150 Lightning boli vyvinuté na svojich vlastných pôvodných platformách. Avšak generálny riaditeľ Ford Motor Jim Farley naďalej zdôrazňuje dlhodobú povahu spolupráce s Rivian takmer vo všetkých jeho rozhovoroch.
2.správa: Ford F-150 Lightning – začala sa výroba testovacej série
Partnerstvo partnerstvom, ale keď je niekto pred vami pri vstupe na trh, strácate peniaze. Preto už doslova deň po oznámení Rivianu o spustení sériovej výroby elektrického pickupu Rivian R1T, to znamená 16. septembra 2021, Ford oznámil spustenie výroby plne elektrického pickupu F-150 Lightning v novom závode na produkciu elektrických vozidiel Ford Rouge. Pravda, v tomto prípade nehovoríme o sériovej výrobe, ale len o predsériovej produkcii. To znamená, že autá vyrobené na linke nedostanú zákazníci, ale sú odoslané na testy. Pre kupujúcich bude F-150 Lightning k dispozícii len na jar budúceho roku.
Napriek tomu má Ford samozrejme obrovskú výhodu pred Rivianom. Za „modrou oválnou značkou“ je široká sieť predajcov a povesť spoločnosti, ktorá je už vyše pol storočia lídrom v predaji pickupov a každý rok ich predáva viac ako milión kusov. A to znamená aj priazeň veľkého a lojálneho publika klientov značky.
Na druhej strane, Rivian R1T a F-150 Lightning od Fordu nie sú príliš veľkí konkurenti a ich potenciálni zákazníci sa nie veľmi pretínajú. Rivian má povesť auta pre dobrodružstvo (cestovanie), zatiaľ čo Lightning je viac prezentovaný ako pracovný „kôň“. A ich ceny sa výrazne líšia. R1T začína od 67.500 $ a F-150 Lightning – od 40.000 $. Rozdiel je viditeľný. Zároveň žiadny z oboch elektromobilov sa nesťažuje na nedostatok dopytu: Rivian už získal 50 tisíc predobjednávok na svoj elektrický pick-up a Ford vyše 150 tisíc. Ford však začal prijímať objednávky o niekoľko mesiacov skôr.
3. správa: Blue Oval City & BlueOvalSK Battery Park – najväčšia investícia Fordu v histórii
Dve prvé správy by boli vnímané ako dôležité ale nie ambiciózne, ak by neexistovala tretia: 29. septembra Ford oznámil výstavbu dvoch obrovských výrobných komplexov, ktoré budú vytvorené v spolupráci s kórejskou spoločnosťou SK Inovation. Partneri majú v úmysle investovať 11,4 miliardy dolárov v tomto projekte.
Prvý komplex, nazývaný Blue Oval City, bude postavený v blízkosti mesta Stanton v štáte Tennessee. Bude mať rozlohu takmer 6 štvorcových míľ a bude obsahovať dva závody. Jeden z podnikov je určený na montáž elektrických pickupov FORD F-Serie novej generácie, druhý – na výrobu batérií BlueOvalSK, ako aj na ich spracovanie. Výkon batériového závodu bude 43 GWh ročne.
Druhý výrobný komplex s rovnako jasným názvom BlueOvalSK Battery Park bude umiestnený v štáte Kentucky, v meste Glendel. Zahŕňa dva závody ako ten istý podnik v Tennessee.
Podľa plánu musia byť obidva komplexy (všetky štyri závody) uvedené do prevádzky už v roku 2025. Stojí za zmienku, že priemyselná výstavba takýchto rozmerov v Amerike nebola snáď od času Henryho Forda.
Riaditeľ Ford Motor, pán Jim Farley povedal: “Toto je naša najväčšia investícia v histórii a ona pomôže vybudovať lepšiu budúcnosť pre Ameriku. Presúvame sa smerom k dodávaniu revolučných elektrických automobilov pre mnohých, nielen pre vyvolených. Hovoríme o vytváraní dobrých pracovných miest, ktoré podporia americké rodiny, super-efektívny výrobný systém s nulovými emisiami uhlíka a rastúcim biznisom, ktorý bude prinášať úžitok komunitám, predajcom aj akcionárom”.
Čo k tomu dodať! Len to, že radi by sme podobné slová počúvali aj od našich vládnych predstaviteľov. Nielen to, kto kedy koho odpočúval! Z toho sa ľudia nenajedia!
Zdroj: yandex