Volkswagen prerobil závod v Zwickau na výrobu elektrických vozidiel
V rámci stratégie ACCELERATE pokračuje značka Volkswagen v rozširovaní výroby elektrických vozidiel. Nedávno oznámené oficiálne spustenie výroby modelov ID.5 a ID.5 GTX, znamená ukončenie prestavby závodu Zwickau na výrobu elektrických vozidiel. Dlhoročný závod v západnom Sasku je prvým veľkovýrobným závodom na svete, ktorý prešiel z vozidiel so spaľovacím motorom na elektrické vozidlá. Pripomeňme, že závod v Zwickau predtým niesol názov VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Bol to on, kto od roku 1957 vyrábal legendárne „Trabanty“.
Závody v Emdene (ID.4), Hannoveri (ID.Buzz) a Chattanooge (ID.4) budú tento rok pridané do siete výroby elektrických vozidiel. Značka Volkswagen tak položila základ pre výrobu 1,2 milióna elektrických vozidiel na báze MEB v roku 2022 vo svojich závodoch v Európe, USA a Číne.
Od roku 2018 sa do závodu investovalo približne 1,2 miliardy eur, aby sa závod v Zwickau, ktorý vyrábal vozidlá so spaľovacím motorom, zmenil na vysoko efektívny závod na výrobu elektrických vozidiel. V procese rekonštrukcie sa aktívne využívali moderné technológie, ako sú napr. inteligentné roboty štandardu Industry 4.0 a bezpilotné dopravné systémy, ktoré zabezpečujú autonómnu dodávku komponentov na montážnu linku.
Približne 40 % investícií smerovalo do modernizácie a rozšírenia karosárne. Úroveň automatizácie tohto výrobného závodu bola už predtým vysoká, no teraz dosahuje takmer 90 %. Počet moderných robotov sa zvýšil z 1 200 na 1 625 kusov. Takmer dvakrát – až o 28 % – sa zvýšila úroveň automatizácie montážnej linky. Zároveň sa výrazne zlepšila ergonómia výroby. Takejto optimalizácii boli podrobené monotónne a fyzicky zložité operácie vyžadujúce si napríklad úkony s držaním rúk nad ramenami, či hlavou.
Celkovo sa plocha výrobných budov zväčšila o viac ako 50 000 metrov štvorcových. Vďaka rozšíreniu lisovne tak bude možné lisovať všetky časti karosérie elektrických vozidiel priamo vo výrobnom závode, čím sa eliminovala potreba 9 000 jázd kamiónov ročne. Medzi ďalšie projekty zahrnuté v rekonštrukcii závodu patrí výstavba nového skladu a závodu na montáž batérií, ktorý je teraz najvyššou budovou v Zwickau. Len do realizácie týchto troch projektov sa preinvestovalo približne 115 miliónov eur.
Premena závodu v Zwickau na výrobu elektrických vozidiel vytvorila dlhodobé pracovné miesta. Realizácia veľkého vzdelávacieho programu zahŕňala preškolenie približne 9 000 kmeňových zamestnancov podniku. Všetci zamestnanci sa napríklad zúčastnili informačných podujatí venovaných elektromobilom. Približne 3 000 výrobných pracovníkov bolo vyškolených v programe elektrickej mobility, aby ich pripravili na uvedenie nového typu vozidla na trh. Do konca roka 2020 predstavoval celkový objem školení pre zamestnancov závodu Zwickau približne 20 000 školiacich dní.
Závod v Zwickau bude montovať šesť modelov troch značiek koncernu: Volkswagen ID.3, ID.4 a ID.5; Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron a CUPRA Born. Ročná produkcia sa odhaduje na viac ako 300 000 vozidiel. Závod v Zwickau je teda v súčasnosti najefektívnejším závodom v Európe na výrobu elektrických vozidiel.
Vozidlá opúšťajúce montážnu linku závodu v Zwickau sú vo svojom výrobnom procese vrátane dodávky komponentov uhlíkovo neutrálne. Emisie uhlíkových látok sa buď úplne eliminujú, alebo sa čo najviac znížia. Ak sú z nejakého dôvodu emisie nevyhnutné, zavedú sa kompenzačné opatrenia.
Opatrenia na zamedzenie emisií uhlíka sa vzťahujú aj na energeticky náročnú výrobu batériových článkov. S dodávateľmi došlo k dohode o výrobe článkov len s využitím „zelenej“ elektriny. Vďaka tomuto prístupu sa výrazne zlepšuje posudzovanie životného cyklu elektromobilov.
Samotný závod v Zwickau bol v roku 2017 kompletne prevedený na napájanie z externého zdroja „zelenej“ elektriny. Od novembra 2019, kedy bola spustená sériová výroba ID.3, boli zvyšné emisie z výnimočne efektívnej výrobnej energetickej jednotky závodu a celého reťazca pred ním, kompenzované pre všetky modely vyrábané v Zwickau. Na tento účel sa realizujú certifikované klimatické projekty v súlade s oficiálne uznávanými normami.
Jadrom programu Towards Zero Carbon Elimination je stratégia ACCELERATE, ktorej cieľom je urýchliť tempo rozširovania elektrického modelového parku áut. Značka Volkswagen má za cieľ byť najneskôr do roku 2050 uhlíkovo neutrálna. Priebežným cieľom je znížiť emisie CO2 v Európe na vozidlo o 40 % do roku 2030 (v porovnaní s rokom 2018). Plánuje sa, že uhlíkovo neutrálny bude nielen výrobný proces vrátane dodávok komponentov, ale aj prevádzka elektromobilov.
Nemenej dôležitú úlohu v tomto smere zohráva systematické spracovanie vysokonapäťových batérií starých elektrických vozidiel. Cieľom je kompletná elektrifikácia nového vozového parku. Do roku 2030 bude minimálne 70 % všetkých predajov Volkswagenu v Európe pochádzať z elektromobilov – ich počet presiahne 1 mil. áut. Podiel elektromobilov na predaji v Severnej Amerike a Číne by mal byť aspoň 50 %. Okrem toho má Volkswagen v úmysle uviesť na trh každý rok aspoň jeden nový model elektromobilu.
Zdroj: speedme