Výmenníkové stanice batérii – 2.časť – Geely to stihli do 1 (jednej) minúty
Jedným z hlavných argumentov odporcov elektrických áut bola vždy rýchlosť nabíjania ich batérii. Aj keď prevažná forma nabíjania elektromobilov bude vždy asi tá najlacnejšia – pomalá, počas noci z obyčajnej domácej zásuvky za „nočnú“ tarifu, technologický pokrok nabíjacích systémov ide tak rýchlo dopredu, že redakcie motoristických portálov takmer nestačia prepisovať dosiahnuté výkony nabíjacích staníc a rýchlosti nabíjania batérii. Ale majitelia elektrických áut v Číne už vedia, že je aj iná cesta.
Lídrom vývoja systému rýchlej výmeny trakčných batérii sa stala spoločnosť NIO. Táto čínska spoločnosť od počiatku svojej existencie vyvíjala svoje elektrické autá s možnosťou rýchlej automatickej výmeny batérie. A v rámci rozvoja tejto technológie NIO vytvorila sieť výmenníkových staníc batérii (swap stanice) v spojení s energetickou spoločnosťou SINOPEC a ponúka svojim zákazníkom formát predplatnej batérie ako služby (BaaS). Podľa popularity tohto formátu je možné dospieť k záveru, že ľudia vycítili jej užívateľský komfort a hlavný ekonomický prospech. Dnes má NIO sieť 623 výmenníkových staníc a v blízkej budúcnosti by ich malo byť až 5000.
Vidiac záujem majiteľov elektrických vozidiel o túto službu, aj ďalší z gigantov čínskeho automobilového priemyslu sa rozhodol začať rozvíjať SWAP technológie. Spoločnosť Geely, ktorá spája 16 značiek, pred rokom, paralelne s uvedením elektrického MPV Maple 80V na základe modelu Geely Jiaji, v meste Chongqing, otvorila prvú skúšobnú stanicu pre expresnú výmenu batérie na princípe NIO swap stanice. Ale konštruktéri a technológovia v Geely, pracujúci na tejto technológii, dokázali ešte urýchliť proces výmeny batérie do 1 (jednej) minúty, oproti „až“ 3 minútam u NIO.
Nateraz má Geely len jeden model elektrického auta, ktorý bol od počiatku navrhnutý s možnosťou používania SWAP technológie a to Maple 80V. Dojazd tohto rodinného vozidla je na úrovni 415 km. Rozmery elektrického MPV sú: dĺžka 4706 mm x šírka1909 mm x výška 1699 mm a čínskych pracujúcich bude stáť približne 23 592 EUR (po prepočte na našu menu). Za takto priestranné auto, ak si to porovnáme s našou ponukou, to ozaj nie je veľa.
S rastúcim počtom predaja tohto elektrického MPV sa rýchlo zvýšil aj počet výmenníkových staníc E- Energee. Teraz také stanice pracujú v desiatkach miest po celej krajine. A podľa tlačových správ Geely, vedenie spoločnosti túto technológiu považuje za sľubnú a komerčne výhodnú. A navyše, je výhodná aj pre samotných majiteľov tohto elektrického auta. Spoločnosť hovorí, že jedna výmena batérie (SWAP) bude stáť 7 €. Ak si premietneme 7 € do aktuálnych cien benzínu (na úrovni približne 1,5 € za liter benzínu 95 Natural), potom na podobnom benzínovom aute prejdeme za 7 € v najlepšom prípade 60-70 km. Elektrický Maple 80V za tieto peniaze dostane úplne nabitú batériu na 400 km. Lacnejšie 6 – krát.
Za dôležitý moment v Geely považujú aj absolútnu bezpečnosť procesu nabíjania. Batérie nie sú nabíjané v aute, ale na regáloch SWAP stanice a počas presunu do auta sú testované na odhalenie prípadných problémov a poškodenia. To znamená, že elektrické auto dostane nielen úplne nabitú batériu, ale tiež prekontrolovanú.
Geely má v úmysle vytvoriť sieť 5000 výmenníkových staníc E-Energee a v ich konečnom počte sa vyrovnať s NIO. Nepochybne, po Číne sa tento systém začne aplikovať aj v Európe ( prvá SWAP stanica už funguje v Nórsku) a možno aj Tesla sa vráti do technológie rýchlej výmeny batérie.
Namiesto záveru
Možnosť expresnej výmeny batérie na elektromobiloch sa v blízkej budúcnosti stane pravdepodobne jedným z hlavných smerov rozvoja automobilového priemyslu. Svojho času Tesla tiež testovala túto technológiu, ale túto myšlienku opustila v prospech vývoja firemnej siete nabíjacích staníc. Nakoľko mala TESLA správny odhad zistíme v budúcnosti, ale už teraz čínske spoločnosti začínajú bojovať o zákazníkov vytvorením podmienok o ktorých donedávna nesnívali nielen majitelia mnohých elektrických vozidiel, ale dokonca aj benzínových áut.