Xpeng Mona M03 – s cenou od 15 060 € rúca mýty o drahých elektromobiloch
Nie tak dávno mnohí motoristickí novinári, či rôzni „experti“ z najpopulárnejšich médii sväto-sväte tvrdili, že elektrické vozidlá (EV) sú len okrajový segment trhu a keďže sú „nehorázne“ drahé, nemajú takmer žiadnu perspektívu pre masovú dopravu. Omilostenie od nich dostali nanajvýš klasické hybridné vozidlá, bez možnosti vonkajšieho nabíjania, nakoľko pri nich netreba manipulovať s „nejakým“ káblom. Neprešlo odvtedy veľa času a čoraz častejšie sa aj v našich médiách objavujú články o „neodôvodnene lacných“ elektrických vozidlách z Číny, ktoré už len pri vyslovení názvov ich značiek, vyvolávajú záchvaty zúrivosti u čelných predstaviteľov EÚ. Kto by ešte pred pár rokmi mohol pomyslieť, že najobľúbenejšie rodinné vozidlo našich domácností – Škoda Octavia so základným spaľovacím motorom, bude takmer o 1/3 drahšia, ako jej ekvivalent v elektrickom variante. Čo ale nie je zatiaľ možné u nás, je možné v Číne.
Tí, ktorí podrobnejšie sledujú tendencie v oblasti elektromobility, už dávno upozorňujú na fakt, že elektrické vozidlá sa stávajú nielen cenovo rovnocenné s autami so spaľovacím motorom, ale hlavne na čínskom trhu sa už objavujú modely lacnejšie, ako ich náprotivky so spaľovacím motorom. Zákony ekonomiky pracujú aj v oblasti elektromobility a nárast masovej produkcie sa nevyhnutne začína premietať aj do cenotvorby elektrických vozidiel. Ide pritom nielen o znižovanie cien na kľúčové komponenty EV (elektromotory, batérie, atď.), ale aj nástup nových technológii a materiálov vstupujúcich do výrobného procesu EV (tlakové odlievanie veľkých hliníkových komponentov karosérie, sodíkovo-iónové batérie, tuhé a polotuhé batérie a pod.).
27. augusta 2024 Xpeng na tlačovej konferencii spustil predaj modelu Mona M03 . Azda najväčšou novinkou je cenové rozpätie, ktoré je ešte nižšie ako predtým uniknuté čísla na internete, o ktorých sme informovali. Auto bude dostupné v troch verziách s cenou od 119 800 do 155 800 juanov (15 060 – 19 586 €). Tri verzie sú nasledovné:
515 km Dlhá výdrž batérie | 119 800 juanov (15 060 €) |
620 km Dlhá výdrž batérie | 129 800 juanov (16 317 € ) |
580 km Max | 155 800 juanov (19 586 € ) |
Jedným z hlavných spôsobov, ako Xpeng dokázal vyrobiť auto za takú nízku cenu, bol záväzok kontrolovať náklady prostredníctvom technologických inovácií. Pán He Xiaopeng, zakladateľ značky Xpeng, zdôraznil technologické prelomy v systémoch riadenia energie vozidla, ktoré vozidlám umožňujú dosahovať dlhší dojazd s nižšou kapacitou batérie. Treba poznamenať, že verzia Max, ktorá je najťažšia, má pohotovostnú hmotnosť iba 1739 kg, čo je na EV takejto veľkosti pomerne málo. Schopnosť získať väčší dojazd z menšej batérie, ktorú nepochybne podporuje aj Mona M03, je určite jednou z ciest zlacňovania EV. Xpeng tvrdí, že Mona M03 má najnižší koeficient odporu vzduchu pre sériovo vyrábaný elektrický hatchback. Vozidlo napriek tomu, že vyzerá ako sedan, je v skutočnosti hatchback v štýle liftbacku a je produktom viac ako štvorročného výskumu a vývoja a investíciou štyroch miliárd juanov (560 miliónov USD).
Xpeng Mona M03 ( pozri špecifikácie ) meria 4780 mm na dĺžku, 1896 mm na šírku a 1445 mm na výšku s rázvorom 2815 mm. Pre lepšiu predstavu našincom, Xpeng Mona M03 je o niečo väčší ako aktuálna Škoda Octavia s rozmermi 4698 mm/ 1829 mm/ 1470 mm s rázvorom 2686 mm s cenou 23 440 € za základnú výbavu s 1.0 TSI benzínovým motorom s výkonom 81 kW (110k) a 6° manuálnou prevodovkou. Xpeng Mona M03 vybavená systémom aktívnej mriežky chladiča, čo je jedna z vlastností, ktorá udržuje koeficient odporu vzduchu na úrovni Cd 0,194, ktorá je najlepšia na svete .
Auto je dostupné v piatich farbách: Xinghan Rice, Xingyao Blue, Night Black, Nebula White a Xingque Grey. Len základná verzia s dojazdom 515 km využíva menej výkonný 140 kW elektromotor. Obe vyššie verzie využívajú výkonnejší motor s výkonom 160 kW, pričom všetky autá majú pohon predných kolies. Maximálny krútiaci moment je 225 a 250 Nm. Všetky autá používajú lítium-železofosfátové čepeľové batérie od dcérskej spoločnosti BYD FinDreams. V prípade verzie s dojazdom 515 km táto používa 51,8 kWh akumulátor, zatiaľ čo ostatné dve verzie využívajú 62,2 kWh akumulátor. Pri použití tejto batérie má auto dojazd 620 km v štandardnej verzii, ale pre ťažšiu verziu Max je dojazd 580 km.
Xpeng Mona M03 je štandardne vybavený 2 radarmi s milimetrovou vlnovou dĺžkou, 12 ultrazvukovými senzormi a 7 kamerami, ktoré ponúkajú inteligentnú schopnosť riadenia na úrovni L2. Spoločnosť Xpeng tvrdí, že auto má najvýkonnejšiu schopnosť vnímania vo svojej triede spolu s najlepším automatickým parkovaním. Asistenčný systém vodiča poskytuje 100-percentné pokrytie častých scenárov parkovania spolu s 95-percentnou úspešnosťou parkovania na nových miestach parkovania. Xpeng tvrdí, že Mona M03 bude jediný produkt so špičkovými inteligentnými jazdnými schopnosťami v kategórie áut do 200 000 juanov (25 142 € ). Zdá sa, že Xpeng môže vo verzii Max ponúkať aj asistenčný systém autonómnej jazdy XNGP, keďže v súčasnosti sa opatrne hovorí, že už neexistujú žiadne obmedzenia a že ho bude možné ľahko používať v celej krajine.
Keď sa začal predpredaj Xpeng Mona M03, neboli zverejnené žiadne podstatné podrobnosti týkajúce sa interiéru. Prvé zábery interiéru boli zverejnené postupne až pred dnešným uvedením na trh. Xpeng Mona M03 má interiér vytvorený v štýle Tesly Model 3, čo znamená, že nemá prístrojový štít a nemá ani head-up displej. Namiesto toho sa všetko zobrazuje na centrálnej obrazovke infotainmentu. Ide o veľkú obrazovku s veľkosťou 15,6 palca a pracujúcu na čipe Qualcomm Snapdragon 8155 s 16 GB RAM. Systém a obrazovka podporujú 360-stupňové panoramatické obrázky a 3D mapy vykreslené kamerovým vnímaním. V prípade 3D dynamických máp zorného poľa sa tieto vykresľujú v reálnom čase, pričom odrážajú skutočné podmienky a nie sú založené na mapových podkladoch uložených v pamäti.
Na rozdiel od Tesly však Xpeng Mona M03 ponúka veľké množstvo doplnkových možností, ako napríklad pripojiteľný prístrojový panel za 599 juanov (75 eur), dávkovač vône, nastaviteľný mäkký vankúš na opierku hlavy spolu s pamäťovou penou v páse a slnečná clona z ľadových kryštálov.
V aute nie sú prakticky žiadne fyzické tlačidlá a dvojramenný volant obsahuje iba dve rolovacie kolieska. Na kompenzáciu nedostatku tlačidiel je možné auto ovládať gestami aj hlasom, čo znamená, že nie všetko sa musí ovládať fyzickým dotykom obrazovky infotainmentu. Vozidlo má štyri hlasové zóny a hlasovú interakciu možno nezávisle použiť na ovládanie funkcii auta z predných aj zadných sedadiel. Systém podporuje až 20 sekúnd trvajúce povely nepretržitého dialógu s viacerými pokynmi zadávanými súčasne.
Xpeng Mona M03 má pokročilý 18 reproduktorový systém, ktorý podporuje Compose 7.1.4 panoramatický zvuk. Vozidlo je štandardne vybavené panoramatickým strešným oknom s rozlohou 1,22 m² s vrstveným sklom s nízkym koeficientom E, ktoré poskytuje 99,9 % ochranu pred ultrafialovým žiarením a 97,6 % ochranu pred infračerveným žiarením. Kupujúci si môžu vybrať z troch farieb interiéru: sivá ranná hmla, modrá poludňajšia a nočná sivá.
Xpeng Mona M03 má batožinový priestor s objemom 621 litrov, do ktorého sa bez nastavovania sedadiel zmestí jeden 28-palcový a štyri 20-palcové kufre. Priestor je možné po sklopení sedadiel zväčšiť na 1602 litrov – zadné sedadlo je sklopné v pomere 2:3 a je sklápacie. Vozidlo má kožené sedadlá a predné sedadlá poskytujú vyhrievanie aj vetranie.
Prvé dodávky Xpeng Mona M03 verzie Max začnú až po čínskom Novom roku 2025 a dodávky ďalších dvoch verzií začnú v už septembri 2024.
Zdroj: škoda-auto, carnewschina