Xpeng P7 – Vyzývateľ !
To čo pred pár rokmi vyzeralo len ako prorocké vízie geniálneho Elona Muska, keď s odvahou jemu vlastnou začal búrať mýty o elektromobiloch, sa dnes stáva rešpektovanou skutočnosťou po takmer celom svete. Autonómne autá s neuveriteľnými dynamickými parametrami, komfort, stabilita, bezpečnosť. K tomu ešte ekonómia prevádzky, vysoká spoľahlivosť, nulové emisie a ticho,..!
Na tieto atribúty elektrických áut už reflektujú všetci poprední svetoví výrobcovia a dnes obchádzať tento trend, znamená beznádejne uviaznuť v minulom storočí. Okrem tradičných európskych značiek pozadu nemohli zostať ani výrobcovia áut z „Ríše stredu“ a ponúkli pekný vklad do kolekcie toho najlepšieho, čo v segmente elektrických áut dnes môžeme nájsť.
Pamätáte si, ako americký miliardár uviedol, že každému zadarmo umožní používať patenty Tesla? ( Poznámka na okraj – veríme, že podobne veľkoryso sa v budúcnosti zachovajú aj iné spoločnosti !). Čínsky výrobca automobilov nadšene privítal tieto správy, a vyzbrojený lupou a mikroskopom poctivo preštudoval mnohé z týchto dokumentov. Nedávno spoločnosť Xpeng Motors predstavila svoju verziu elektrického vozidla, ktorá sa ukázala byť takmer tak dobrá ako pôvodný originál. Nový „ čínsky bojovník a`la Tesla“ zaujme nielen parametrami, ale určite aj svojou cenou asi o 25% menšou, ako v prípade Tesla Model 3.
Okrem toho bol podvozok vozidla vyvinutý odborníkmi Porsche a jazdí údajne viac, ako dobre. V skutočnosti je to iba jedno z mnohých elektrických áut na čínskom trhu, ktoré „ohrozujú“ ( čítaj –posúvajú dopredu) spoločnosť Elona Maska, ale z hľadiska svojich charakteristík je Teslám asi najbližšie.
O vynikajúcej práci konštruktérov a technológov svedčí aj deklarovaný dojazd Xpeng P7, ktorý je pre sériové elektromobily rekordný. Vo verzii s cenovkou 36 000 dolárov, je sedan schopný na jedno nabitie prekonať 706 kilometrov (NEDC). Je to o „niečo“ viac oproti Tesle Modelu 3 s dojazdom 518 kilometrov. Ale v akcelerácii je „čínsky bojovník“ naopak trochu slabší, ako „americký kovboj“. Pri verzii s pohonom všetkých kolies P7 zrýchli na prvých „sto“ za 4,3 sekundy, zatiaľ čo Tesla Model3 za 3,2 sekundy. Aj čo sa týka vybavenia, nie je všetko jednoznačné – v niektorých ohľadoch čínska novinka dominuje, v niečom naopak, etalón segmentu z USA má navrch.
Technické charakteristiky
Štvordverový sedan má na dĺžku 4880 mm, čo využili na úctyhodný rázvor – 2998 mm. Koeficient aerodynamického odporu má vynikajúcich – 0,236. Podvozok obsahuje dvojité lichobežníky vzpery vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu.
Xpeng P7 bude dostupný v 2 verziách, a to s výkonom 196 kW, krútiacim momentom 390 Nm, zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a pohonom zadnej nápravy (RWD), ako aj výkonom 196 + 120 kW, krútiacim momentom 655 Nm, zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a pohonom oboch náprav (AWD).
Motor, prevodovka a hlavná riadiaca jednotka tvoria kompaktnú a ľahkú konštrukciu na zadnej náprave. Brzdový systém používa komponenty od Brembo a TRW. Desať minút rýchleho DC nabíjania by malo stačiť na 120 km. Dobitie z 30% na 80% trvá 28 minút.
IT návrhári vytvorili kompletnú architektúru SEPA (Smart Electric Platform Architecture), ktorá využíva systém Nvidia SoC Xavier a procesor Qualcomm Snapdragon 820A. Autopilot XPilot 3.0 sa spolieha na štyri 360-stupňové kamery, radary, HD karty, ultrazvuk a ďalšie senzory – pri jazde po diaľnici a počas parkovania robí Xpeng P7 všetko sám. Inteligentné služby sú vypracované na vysokej úrovni: XUI (používateľské rozhranie Xpeng) rozpoznáva tváre a ich výrazy, sleduje smer ich pohľadu, hlasom odpovedá na ich otázky.
Cena
Toto je hlavný argument pre ktorý má tento model obrovské šance zamiešať poradím najpredávanejších elektromobilov ! XPENG P7 sa v Číne predáva od 28.613 po 42.303 EUR ( po prepočte kurzom NBS na začiatok júna 2020). Pri pohľade na cenníky a parametre elektromobilov ponúkaných v Európe – nie je čo riešiť!
Zdroj:
drive2