Xpeng X9 – elektrické MPV s natáčaním zadných kolies a výkonom 496 koní

Kým v Európe neutíchajú búrlivé spory o tom, či čínska vláda „nespravodlivo, ba až podlo“ dotuje svojich výrobcov elektromobilov aby mohli zákerne zničiť európskych (cenovo) neprekonateľných výrobcov áut, v Číne nelenia a lezú do stále nových segmentov trhu so svojimi podozrivo lacnými a výkonnými elektrickými vozidlami. Včera spoločnosť  Xpeng predstavila svoje plne elektrické 7-miestne MPV s názvom X9 na svojom 1024 Tech Day. 

Keďže Xpeng už požiadal o predajnú licenciu X9 v Číne, mnoho detailov o aute už prezradil čínsky regulátor – ministerstvo priemyslu a informačných technológii (MIIT). Spoločnosť Xpeng z toho nie je nadšená, ale priaznivcom elektrickej mobility to vôbec nevadí.

Xpeng X9 je pomerne veľké MPV s dĺžkou 5293 mm, šírkou 1988 mm, výškou 1785 mm a rázvorom 3160 mm. Bude mať tri rady a 6 alebo 7 sedadiel v interiéri. Dodáva sa s dvoma možnosťami elektrického pohonu a tromi výbavami: Základný model s pohonom predných kolies (FWD) poháňa elektromotor  s výkonom 235 kW, ktorý je napájaný energiou od batérie typu LFP spoločnosti Eve Energy. Kapacita batérie môže byť 84,5kWh, alebo 101,5 kWh.

Verzia s pohonom všetkých kolies (4WD) má kombinovaný výkon jeho dvoch elektromotorov 370 kW , ktoré tvorí 235 kW elektromotor vpredu + 135 kW elektromotor na zadnej náprave. Motory budú napájané od ternárnej lítiovej batérie typu  NMC od výrobcu CALB. Kapacita batérie je 101,5 kWh. Na základe kombinácií motor/batéria bude mať Xpeng X9 dojazd 610 km, 640 km a 702 km podľa metodiky CLTC.

Elektrické MPV stojí na platforme SEPA2.0, má systém na riadenie zadných kolies a futuristický dizajn.  Mechanizmus riadenia zadných kolies znamená, že ak sa otočia predné kolesá, môžu sa otáčať aj zadné s závislosti od rýchlosti vozidla. Takže, keď sa otáča volantom doprava pri stredných a vyšších rýchlostiach, zadné kolesá sa tiež trochu natočia doprava, aby pomohli agilite vozidla. Je to  riadenie zadných kolies  v rovnakom smere. Ak však pri nízkej rýchlosti otočíte volantom doprava, zadné koleso sa mierne natočí doľava, aby sa uľahčilo manévrovanie, napríklad na parkovisku. Hovorí sa tomu riadenie v opačnom smere.

Xpeng X9 MPV (viacúčelové vozidlo, alebo minivan) je založené na 800 V vysokonapäťovej architektúre SiC a bude to prvé auto, ktoré bude vybavené palubným softvérom XOS Tianji od Xpeng.  Xpeng tiež oznámil, že jeho funkcia pre autonómnu jazdu podobná systému Tesla FSD pod názvom Urban NGP príde do Európy do konca roka 2024. Urban NGP (Navigation Guided Pilot) je poloautonómny systém pre jazdu v meste pod systémom XNGP ADAS, ktorý zahŕňa možnosti autonómneho riadenia a asistovaného riadenia. Čo sa týka XNGP, Xpeng oznámil svoj cieľ stať sa menej závislým od HD máp a radarov. XNGP je momentálne k dispozícii v 5 mestách v Číne a do konca novembra sa rozšíri na 20 miest, ktoré nepokrývajú HD mapy, a do konca roka na 50 miest.

prezentácia XNGP počas 1024 Tech day Xpeng

Xpeng tiež predstavil AI Valet Driver, ďalšiu funkciu jazdnej asistencie ADAS, ktorá umožňuje vybrať počiatočné a koncové body v meste. Trasu prejdete manuálne iba raz a auto si ju zapamätá. Nabudúce, keď pôjdete tou istou cestou, môže vodič aktivovať AI Valet Driver pre pokročilú asistenciu na tejto konkrétnej trase.

Spoločnosť tiež predstavila architektúru pre plný scenár jazdnej asistencie ADAS – XBrain, ktorá je podporovaná XNet2.0 architektúrou vnímania novej generácie s priestorovým porozumením a XPlannerom – plánovacím a riadiacim systémom založeným na neurónovej sieti, ktorý systému umožňuje viac ľuďom podobné učenie a myslenie.

priestranný a výkonný – taký má byť Xpeng X9

Xpeng X9 bude v Číne súťažiť s modelom  Zeekr 009, Denza D9, Hycan V09Li Mega , ktorý len nedávno zaujal neuveriteľnou špičkovou nabíjacou kapacitou 552 kW, ktorá umožní nabitie jeho batérie  zo 6 % do 80 % za 11 minút a dve sekundy.

Počas podujatia Tech Day He Xiaopeng, generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti Xpeng, vyjadril dôveru v dopyt na trhu a povedal: „Dopyt domácich zákazníkov po elektromobiloch zostáva silný a na európskych trhoch naďalej získavame trakciu, pretože globálny prechod od tradičných vozidiel k elektromobilom sa zrýchľuje.“ Škoda len, že na Slovenských cestách to nevidieť. Možno, dnes novo vymenovaná vláda to zmení. Držíme palce!

Zdroj: carnewschina