Zeekr 7X -elektrické SUV s dojazdom 780 km debutoval na autosalóne v Chengdu
Obrovský nárast popularity elektrických vozidiel v Čínskej ľudovej republike, je výsledkom súhry viacerých činiteľov. Kým my na Slovensku sa venujeme témam, či „Volvo rezignuje na elektrické vozidlá“ a podobne, ktoré nám podsúvajú tzv. mienkotvorné médiá, na najväčšom automobilom trhu sveta, v Číne, v tom majú úplne jasno. Viac ako polovica nových áut sa tam predáva s elektromotorom pod kapotou.
Nebudeme sa teraz venovať dostupným surovinám a lacným energiám, či obrovským motivovaným ľudským zdrojom, ale zacielime sa na tomto príklade na jeden dôležitý aspekt – rôznorodosť ponuky v spojitosti s efektivitou využívania kapacít výrobcu. Koncern Geely vlastní, alebo vytvoril niekoľko značiek, ktoré sa naplno venujú vývoju a výrobe elektrických vozidiel. Pritom nie bezhlavo, ale koordinovane s maximálnym využitím vnútorných vývojových kapacít. Takže, koncern Geely má vyvinuté vlastné vysoko kvalitné batérie, podvozkové platformy, motory, automobilové čipy a rôznu inú elektroniku, a tieto „kočujú“ naprieč značkami a modelmi, vytvárajúc predpoklady na vysoko inovatívne, konkurencieschopné a cenovo dostupné moderné vozidlá.
Najnovším príkladom tohto postupu je predstavenie dvoch sesterských modelov elektrických SUV, ktoré využívajú množstvo spoločných komponentov a pritom sú zamerané na úplne odlišné cieľové skupiny zákazníkov. Elektrické SUV Zeekr 7X je vyspelé vozidlo s množstvom zaujímavých dizajnových prvkov, ktoré by množstvo mužov na zemi s láskou kúpilo a venovalo svojej milovanej manželke len preto, aby ju pri príchode do garáže privítal nejaký milý pozdrav premietnutý na interaktívnu obrazovku Zeekr Stargate v prednej časti auta. A sesterský model s takmer identickou technológiou pod značkou Smart, elektrické SUV Smart #5, by si naopak radi kúpili sebe, aby mohli -opäť so svojou milovanou manželkou – si urobiť krásny výlet do prírody na aute, ktoré sa neobáva o nejaký ten škrabanec na karosérii.
Nie nadarmo, elektrické SUV Zeekr 7X od Geely Group získal týždeň po spustení predpredaja viac ako 20 000 objednávok. Vstupná úroveň tohto SUV stojí 239 900 juanov ( približne 30 502 eur). Začiatok jeho predaja a dodávky sú naplánované na 20. septembra 2024. Zeekr 7X ( pozri špecifikácie ) je piaty model pod značkou Zeekr. Aktuálny modelový rad Zeekr zahŕňa liftback 001, minivan 009, crossover X a sedan 007.
Zeekr 7X je elektrický crossover založený na platforme Geely’s Sustainable Experience Architecture (SEA), ktorý sleduje najnovší dizajnový jazyk značky známy ako Hidden Energy. Auto má hladké línie, výsuvné kľučky dverí a interaktívnu obrazovku Zeekr Stargate v prednej časti auta. Rozmery Zeekru 7X sú: 4825 mm na dĺžku, 1930 mm na šírku, 1656 mm na výšku s rázvorom 2925 mm. Vďaka vzduchovému odpruženiu môže svetlá výška Zeekru 7X dosiahnuť až 230 mm. Zeekr 7X je pomerne ťažký elektromobil, s pohotovostnou hmotnosťou v rozmedzí 2298 – 2475 kg.
Základný variant Zeekr 7X má jediný elektromotor na zadnej náprave (RWD) s výkonom 310 kW (415 k). Variant s pohonom všetkých kolies (4WD) má na prednú nápravu pridaný motor s výkonom 165 kW a sumárny výkon dvoch elektromotorov dosahuje 475 kW (636 k), vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy.
Všetky verzie SUV majú architektúru 800 V a k dispozícii sú akumulátory s kapacitou 75 a 100 kWh. Menšie 75 kWh batérie používa batériu Golden Brick vyvinutú spoločnosťou Zeekr, ktorú vyrába dcérska spoločnosť Geely VREMT. Ide o rovnakú verziu batérie druhej generácie, ktorá nedávno debutovala v Zeekr 007 modelového roku 2025 a je to lítiová a fosfátová batéria. Zeekr tvrdí, že batéria zvládne najrýchlejšie nabíjanie na svete a dokáže dosiahnuť nabitie z 10 na 80 % kapacity za 10,5 minúty; (batéria má nabíjanie 5,5C). Batéria poskytuje modelu 7X dojazd 605 km podľa cyklu merania CLTC. Verzia auta s kapacitou 100 kWh využíva batériu Qilin dodanú spoločnosťou CATL, čo je nikel-mangán-kobaltová (NMC) batéria optimalizovaná pre super rýchle nabíjanie 5C. To dáva Zeekru 7X dojazd až 780 km CLTC. Treba poznamenať, že možnosti batérie sú úplne rovnaké ako tie, ktoré ponúka Zeekr 007 modelový rok 2025 ( pozri špecifikácie ).
Vnútri má Zeekr 7X päť sedadiel s usporiadaním 2 + 3. Jeho stredová konzola má 15,05-palcovú hlavnú obrazovku multimediálneho systému a pred vodičom auta je 13,02-palcový LCD prístrojový panel. Pravý zadný pasažier má k dispozícii elektrickú opierku nôh, skladací stôl a 13-palcovú obrazovku. Pre batožinu pasažierov Zeekr 7X je k dispozícii batožinový priestor s úctyhodným objemom 765 litrov.
Zeekr 7X je vybavený sadou senzorov vrátane Lidaru a využíva duálne čipy Nvidia Orin X poskytujúce 508 TOP výpočtového výkonu. 7X by mal prísť s rovnakým systémom inteligentného riadenia Haohan 2.0 ako v Zeekr 001 a 007.
7X má štvorramenný volant, kde horná aj spodná časť sú sploštené, pričom spodná časť je sploštená viac ako horná. Na volante sú namontované dve rolovacie kolieska a niekoľko tlačidiel. Na rozdiel od predchádzajúcich modelov Zeekr je teraz volič pohonu umiestnený na páčke na stĺpiku volantu a nie na stredovej konzole.
Pasažieri v druhom rade ťažia z podnosových stolíkov v štýle moderných lietadiel, ktoré sa vyklápajú z operadiel predných sedadiel. Zdá sa, že modely s najvyššou špecifikáciou dostanú aj zadné obrazovky pre zábavu. Zadní pasažieri tiež získajú vyhrievané a ventilované sedadlá vo verziách s vyššou špecifikáciou ovládané pomocou dotykovej obrazovky na sklopnej lakťovej opierke. K dispozícii je neotváracia panoramatická strecha s elektrickou roletou.
Šéf marketingu (CMO) Zeekr Guan Haitao povedal, že Zeekr 7X získal 20 000 objednávok v prvom týždni po spustení predpredaja. Auto bolo k dispozícii na objednávku na autosalóne v Chengdu do 30. augusta 2024. Predstavitelia Zeekru odhalili iba vstupnú cenu tohto SUV, ktorá sa začína od 239 900 juanov ( približne 30 502 eur). Pre názornosť, Zeekr 7X je o 10 000 juanov (1 271 eur) lacnejší ako v Číne vyrobená Tesla Model Y. Ceny ostatných úrovní výbavy Zeekr 7X ešte neboli zverejnené. Predstavitelia Zeekru však už skôr zverejnili, že cenovka najvyššej úrovne tohto stredne veľkého SUV bude nižšia ako 300 000 juanov (38 144 eur). Zároveň najdrahší variant Model Y stojí v Číne 354 900 juanov (45 124 eur). Zeekr chce teda vyvinúť tlak na objem predaja Tesly Model Y. Pritom, Tesla Model Y už má dnes v Číne veľa ambicióznych konkurentov, vrátane BYD Sealion 07 EV, Xpeng G6, Aito M5, Denza N7, Deepal S07, Neta L, Leapmotor C11, Jiyue 01 atď. Americké SUV si zatiaľ pevne drží pozíciu najpredávanejšieho crossoveru v Číne s 244 116 predanými kusmi za prvých sedem mesiacov tohto roka. Uvidíme, či sa Zeekr 7X zrazu stane v Číne vozidlom výrazne ukrajujúcim z jeho predajného podielu.
Zdroj: carnewschina
Zdroj videa: CarForLife